proč na mě drogy nepůsobí tak jako na ostatní
Saša
zdravím, zajímalo by mě, proč mi látky, co lidi zneužívají kvůli příjemným účinkům, většinou způsobují dysforii, pocity prázdnoty nebo únavu. Jedná se o tyto: benzodiazepiny, tramadol, alkohol, marihuana. Vyzkoušeno víckrát. Chtěla bych se občas zrelaxovat a ulítnout si, proč mi je teda akorát hnusně a nemůžu se dočkat, až to přestane účinkovat a nastoupí střízlivej stav? Jediné, co se mi hodně líbílo, byl pervitin, ale tam zase nedávám dojezdy, to je takový propad, že už si to nikdy nedám. Nevíte, co může být příčinou, že to mám takhle "hozený"? Nějaký chybějící enzym nebo málo přenašečů v mozku? Kamarád, co se zajímá o psychologii, mi zase řekl, že se tak může projevovat nějaký problém, trauma, odsunuté do podvědomí, které se při intoxikacích probouzí k životu a že bych měla k odkrytí a vyřešení problému vyzkoušet LSD pod vedením zkušeného průvodce. Prosím o váš názor, dík.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Reakce na psychotropní látky je dost individuální. Navíc uvedené látky (vyjma pervitinu) mají tlumivé účinky a ta únava po jejich požití je efekt celkem očekávaný. Pervitin patří mezi stimulanty, ale to povzbuzení, kterého se vám dostane, je pak mimo jiné vykoupené těmi "dojezdy" po odeznění intoxikace. Resp. ty dojezdy jsou ještě to nejmenší, co se Vám může při dlouhodobém užívání stát, myslím, že toxická psychóza a závislost jsou rizika výrazně větší, takže jen dobře, že nemáte v úmyslu to dál pokoušet. Těžko soudit, čím může být, že na Vás tyto látky působí tak, jak působí. Otázkou taky je, k čemu by Vám pomohlo, kdyby to mělo nějakou příčinu jako je "málo přenašečů v mozku". Možná by stálo za to se zamyslet nad tím, proč se tak moc snažíte o to se "zrelaxovat" pomocí těchto látek... když se pak modlíte, abyste už byla zase střízlivá. Možná by stálo za to vymyslet něco jiného, co by Vám pomohlo si odpočinout a "ulítnout si", než donekonečna pokoušet nějaké drogy, když Vám to nedělá dobře. To, jestli se u Vás projevuje nějaký problém, "trauma odsunuté do podvědomí", to skutečně nezhodnotí kamarád bez potřebného vzdělání, který se "zajímá o psychologii" a který vám doporučuje k vyřešení potíží užít další, potenciálně dost nebezpečnou drogu... Užití LSD s sebou nese řadu rizik, zvlášť pro někoho tak citlivého k účinkům psychotropních látek, jako jste Vy. Pokud Vám způsobuje dysforii marihuana, po LSD se můžete se svými dispozicemi ocitnout v opravdu špatném stavu, ze kterého už se také nemusíte vrátit. Žádní školení průvodci pro seanci s LSD neexistují a pokud Váš kamarád zmínil "zkušeného průvodce", tak měl podle všeho na mysli nějakého známého, který už LSD vyzkoušel. Což tedy není zrovna nejlepší kvalifikace pro takové terpeutické sezení. Mnohem lepší nápad by mi právě přišlo zkusit vyhledat nějakou psychoterapeutickou pomoc. Ne proto, že na Vás nepůsobí některé drogy tak, jak byste si představovala, ale proto, abyste se ve svém životě cítila spokojenější, dokázala uvolnit jinak než takovouto destrukcí a proto, aby se Vám podařilo odhalit ty potíže, které tam možná, zasunuté někam do pozadí, skutečně jsou. Zvažte to a kdyžtak znovu napište.