eE
Dobrý den, kourim travu asi 6 let, posledni 3 roky denne. Nemam problem s praci nic, tim myslim, ze nejsem zadna fetka ani tak. Doma mame naky problemy, nenavidim od malicka tatu ale mama ac ji on celej zivot ublizuje se ho nechce vzdat. Trapi me to a nedokazu bejt doma kdyz se nezhulim protoze sem pak hrozne nastvana jen ho slysim nebo vidim. Chtela bych toho nechat, boli me nak u srdce posledni dobou, snad nemam neco s plicema nebo tak trochu se bojim, ale nemuzu protoze nedokazu bejt jen tak neovlivnena s nim. Taky me prestal zivot bavit, porad hledam naky smysl ale nejak nenachazim. Svet je osklivej a lidi zly. Vyhlidky do budoucna nic moc teda:( Tyhlety stavy ze zivot nema smysl mivam od doby co umrel deda, dost pro me znamenal ale je to uz vic jak rok. Ackoliv sem cekala ze casem to bude lepsi, nak to porad neprichazi a mozna na nej myslim porad vic a vic a mnohem vic mi schazi.. Nelibi se mi jak to vidim, ale nemuzu s tim nic delat. Ac vim, ze je spravny bojovat, tak nemuzu, schazi mi nakej motor nebo co. Strasne bych chtela aby mi nekdo poradil co s tim, ale nechci nikam jit (k psychologovi nebo tak). Asi ani nevim co cekam za odpoved, asi se na to nic moc odpovedet neda. Ja jen uz nevim jak to dal bude? Zivot je mi jedno :( Stejne dik -já-

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, marihuanu užíváte intenzivně již poměrně dlouhou dobu a není vyloučené, že stavy, které popisujete jsou právě důsledkem tohoto užívání. Přestat by tedy mohlo být začátkem řešení Vašich obtíží. Obávám se ale, že po šestileté konzumaci marihuany nebude snadné přestat bez odborné pomoci – abstinovat často znamená nejenom vyloučit ze života drogu, ale také změnit životní styl, který je s užíváním drogy spojený (řešení stresových situací, zábava a relaxace, přátelé, apod.). Myslím, že s odbornou podporou (mohl by to pro Vás být i onen chybějící motor) byste mnohem lépe zvládala tento nesnadný proces a lépe byste se naučila čelit krizovým situacím (např. kontaktu s Vaším otcem) bez drog. Řešení Vaší situace by prospělo i Vaše osamostatnění, tak abyste nebyla každý den vystavena vztahu s otcem, který uvádíte jako rozhodující pro Vaše užívání marihuany a jistě by Vám i velmi pomohlo, kdybyste si mohla o svých pocitech popovídat s nějakým psychoterapeutem. Nepíšete, proč nechcete využít osobního kontaktu s nějakým odborníkem, ale Vaše situace není snadno a rychle řešitelná – a už vůbec ne přes internet. Věřím, že Vám život není úplně jedno (ostatně Váš dotaz svědčí o tom, že chcete změnu) a že své obavy z návštěvy odborníka nakonec překonáte. Pokud byste chtěla nějaké kontakty na zařízení pro uživatele drog (tzv. kontaktní centrum) nebo na psychoterapeutická zařízení, napište, kde bydlíte a já Vám je ráda vyhledám. Služby v kontaktních centrech jsou nezávazné, bezplatné a mohou být i anonymní – takže se nemáte čeho obávat. Držím Vám palce a když budete mít chuť, napište, jak vše probíhá. Mějte se hezky.