Drogy
Iris
Dobrý den mám tři dotazy. 1. Jak se podílí vůle na abůsu drog? 2. Jak si vysvětlujete, že drogová trestná činnost je v posledních letech relativně stabilní a dále neroste? 3. Jaký je vztah drogových trestných činů a kriminalitace drog? Díky

Odpověděl:
Dobrý den, pokusím se vám ve stručnosti odpovědět. Problematika užívání nelegálních drog je však velmi obsáhlá, takže vyčerpávající odpovědi na vaše dotazy určitě přesahují možnosti internetové poradny. Doporučuji knihu Drogy a drogové závislosti od MUDr. Kamila Kaliny a kol. Více na: http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/monografie/drogy_a_drogove_zavislosti_k_kalina_a_kol_dil_1_dil_2 nebo další publikace z: http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace 1. Na užívání drog a rozvoji závislosti se podílí řada faktorů biologických, psychologických a sociálních. Ve vztahu k udržení abstinence má "pevná vůle" jistě svůj podíl, zdaleka však není jediným faktorem. 2. Vzhledem k tomu, že se počet problémových uživatelů nelegálních drog již řadu let výrazně nemění a rovněž cenové relace nelegálních látek a jejich typy jsou dlouhodobě poměrně stabilní, nemění se výrazně ani podíl drogové trestné činnosti. Nezanedbatelný vliv má také stabilní drogová legislativa, ve které sice od letošního roku došlo k určitým úpravám, nicméně se nejedná o změny, které by nějak převratně změnily právní nastavení represivních složek v oblasti drogové kriminality. 3. V souvislosti s nelegálními drogami lze hovořit o kriminalitě, která souvisí bezprostředně s výrobou, distribucí a nakládáním s nelegálními látkami a dále kriminalitě druhotné, která vzniká v souvislosti se získáváním finančních prostředků na nelegální drogy (nejčastěji krádeže, podvody). V čistě teoretickém případě, kdy by všechny drogy byly zcela legální a bylo je možno někde získávat zdarma, neexistovala by ani drogová trestná činnost. Otázkou však zůstává, jaké jiné závažné problémy by tento stav v různých směrech jistě přinesl.