Konopí a vliv na zdraví
Jirka
Dobrý den, pokud mohu,dovolil bych si Vás poprosit o radu. Je mi 27 let a jsem dlouhodobým kuřákem mariuhany (asi 6 let). Poslední dva roky jsem kouřil asi jointa denně (předtím méně často). Nikdy jsem na sobě já osobně, ani okolí nepociťoval žádné negativní vlivy. V poslední době (asi dva měsíce) jsem si ale všiml jistých negativních vlivů ve stavu "zhulenosti" (nadměrné bušení srdce a pocity úzkosti-strach o svoje zdraví). Začal jsem proto uvažovat,že mariuhany přestanu kouřit. Před měsícem ( o víkendu ) jsem s přáteli navštívil místní bar, kde se požíval alkohol ve větší míře, než je asi zdrávo, ale nic vyjimečného ( řekněme,že tak jednou do měsíce si vyrazíme za zábavou-žádní alkoholici:-) )... Kouřil se i joint. Druhý den došlo k tradičnímu stavu po "přehnání to s alkoholem"... Velké průjmy a zle od žaludku. Proto jsem celý den nic nejedl a pil jen minimálně. Následující den ovšem začaly problémy,na které jsem nebyl z minulosti zvyklý. Při cestě do práce se mi velice točila hlava,nastali závratě,pot a pocit úzkosti. Navštívil jsem tedy lékaře a sdělil informaci o průjmech, závratích,zvýšeném tlaku krve a bušení srdce. Svěřil jsem se i s nadměrným pitím alkoholu den před vzniklými potížemi ( s mariuhanou nikoli-není to věc se kterou bych se rád chlubil). Doktor usoudil,že se jedná o dehydrataci a předepsal kapky na zažívání,hodně pít a klid doma na lůžku. Léky neúčinkovali. Proto při další prohlídce předepsal silnější léky na zažívání. Ty opět neúčinkovali,průjmy a občasná slabost při psychickém,nebo fyzickém vypjetí zůstaly, naopak se začaly objevovat teploty (lehce zvýšené kolem 37,4). Proto mě doktor poslal ke specialistovi (endoskopolog) na vyšetření střev z obavy zánětu,infekce ve střevech. Ten provedl vyšetření,odebral krev,moč,stolici a vše bylo negativní-v pořádku. Proto předepsal jen jiné léky na zažívání a odeslal zpět k obvodnímu lékaři. Tyto léky na zažívání ovšem dodnes úplně nefungují. Po měsíci mám stále průjem,lehce zvýšené teploty a občas pocit nadměrného bušení srdce, zvýšený tlak a trochu úzkostné stavy. Za tento poslední měsíc,co jsem na neschopence, jsem mariuhanu už nikdy nekouřil a ani už s tím nemíním znovu začínat! Pokud jste dočetli až sem, chtěl bych Vám moc poděkovat za trpělivost se čtením této mé "slohové práce" a zároveň poprosit o radu, zda můj současný stav může být ovlivněn předešlou dlouhodobou konzumací mariuhany. Jestli se třeba nejedná o nějaké průvodní jevy detoxikace-odvykání. Případně jaké máte zkušenosti,odezní tyto příznaky samy o sobě, nebo doporučujete navštívit nějakého specialistu a nechat si předepsat nějaké léky? Asi bych měl i říct,že jsem nikdy žádné tvrdší drogy nezkoušel,neužíval a v minulosti běžně třeba 14 dní mariuhanu nekouřil a problémy mi to nedělalo žádné. A kupodivu ani teď ten měsíc nemám sebemenší chuť si "zahulit". Děkuji Vám proto za jakékoli Vaše rady, či zkušenosti. S pozdravem a přáním krásného dne Jiří

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Jiří, pokud Vám při lékařských vyšetřeních lékař nediagnostikoval žádné somatické onemocnění, je velmi pravděpodobné, že nepříjemné stavy, které Vás provází, souvisí s užíváním marihuany, posléze s jejím vysazením. Uvedel jste, že THC jste konzumoval cca 6 let. To není zase až tak krátká doba a i když se to mnohým zcela nezdá, marihuana je psychotropní látka, která může přivodit vážné psychické potíže. U disponovaných jedinců i po jednorázovém užití. Bylo by zcela nejrozumějším řešením toto vše co Vás trápí konzultovat s lékařem, který má s důsledky konzumace psychotropních látek zkušennosti. Bohužel jste neuvedl odkud pocházíte, ale zda-li by pro Vás byla dostupná Praha, doporučila bych Vám navštívit kolegu MUDr. Minaříka v tomto zařízení : Specializované ambulantní služby CADAS Spálená 12 Praha 1 tel : 222 924 245 e-mail : cadas@sananim.cz MUDr. Jakub Minařík Veškeré služby jsou bezplatné, pouze v případě psychiatrického vyšetření je nutno zaplatit regulační poplatek 30,- jako u běžných lékařů. Zavolejte si a dohodněte si termím první návštěvy, pokud by jste se nacházel ve vážné krizi, můžete přijít i bez objednání. Pokud žijete zcela někde jinde, napište znova a uveďte větší města, která jsou Vám dobře dostupná, vyhledám Vám jiné vhodné zařízení. P.S. zatím se mějte hezky a napište. M.K.