jak dál?
Karol
Dobrý den, především bych chtěla poděkovat za existenci těchto stránek a za možnost mít se na koho obrátit. Drogy jsem užívala cca 6 let (s malými přestávkami) - ze začátku pervitin, pak heroin. Absolvovala jsem léčbu a nyní docházím na sezení. Abstinuji cca 1 rok - upřímně - mě to každý den stojí strašně moc vůle. Nevím, jestli je to běžná záležitost - fyzické absťáky mám už dávnou za sebou, ale co se týče chutí - jsou stále pro mne nesnesitelné. Doufala jsem, že čím déle vydržím, tím to bude snažší a nebudu na "to" myslet tak intenzivně - ale je to furt stejné. Začíná mě to trochu děsit. Ještě bych se chtěla zeptat ... Jak se zařadit zpátky do normálního života? Mezi "normální" lidi? Pohybuji se sice v "normálu" delší dobu (jak jsem zmínila výše), ale přesto si mezi lidma připadám hrozně odcizeně - nedokaži se např. smat věcem, kt. se smějou moji přátelé a bohužel i co se týče mých zájmů - tak nikoho v mém okolí nebaví. Snažím se přizpůsobit, jsem mezi lidmi ráda - jen mi přijdou tak daleko ... Mrzí mě ty roky a snažím se, abych do toho znova nevlítla, jen jsem z těch chutí už někdy unavená. Přejdou někdy? Nebo tj individuální? A poslední věc ... Mám neustálý pocit, že vše musím napravit, vše nějak mým blízkým - kt. to peklo se mnou prošli - zúročit. Jako kdyby nic už nemělo být z mé strany dobré - po tom všem. Také jsem přemýšlela o studiu na VŠ, protože jsem objevila obor, který by mě doopravdy zajímal. (Takových věcí se momentálně držím jak klíště, hodně mi to totiž pomáhá.) Chtěla jsem si letos podat přihlášku, ale nakonec jsem to neudělala. Je mi 23 let, dálkové studium - ani na jiné škole - tento obor nemá, přijde mi, že už jsem onen čas promarnila, jelikož předpokládám, že na denní bude většina lidí čerstvě ze střední. Ta představa odcizenosti mi vadí tolik, že jsem to raději odložila na další rok, ale předpokládám, že příští rok to bude naprosto stejné. Tyhlety věci mě hodně omezují a nevím, jak je uchopit, jak se k nim postavit. Také je hrozně těžké, když se lidi baví o své minulosti, vypráví nějaké historky, zážitky ..., tak já nemám moc co nabídnout, protože svoji minulost nechci rozebírat s každým. Jsou zmíněné pocity přirozené i po roce? A lze se vůbec někdy vrátit do normálního života - doopravdy? I vnitřně? Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás a předem se omlouvám za pozdní odpověď. Především gratuluji k roku abstinence. Myslím, že to, co prožíváte, není tak neobvyklé a určitě se to neděje pouze Vám. S větší či menší intenzitou to zažívají všichni, kdo přestali brát. První rok je prostě nejhorší. I když se zdá, že už je to dlouhá doba, tak je to takový základ. Chápu, že jste z toho nešťastná, děsí Vás, jak to bude do budoucna, máte strach, že ten pocit odcizení od normálních lidí Vám zůstane... Nevím, jestli Vám v tuto chvíli k něčemu pomůže, když se Vás budu pokoušet ujistit, že to tak nebude. Postupem času ty chutě na drogy, vzpomínky, vše spojené s drogami vybledne a v průběhu let si pak ani nevzpomenete, že jste s tím měla někdy něco společného. Za čas už to nebudete táhnout za sebou jako břemeno, ve Vašem životě budou jiné věci, naplníte ho zážitky, které už budete moct s ostatními sdílet. To, jak se nyní cítíte mezi "normálními" lidmi, je celkem přirozené po všem, co máte za sebou. Je moc dobře, že se jich nestraníte a že jste mezi lidmi ráda, i když si někdy připadáte, že jsou Vám vzdálení, ono se to postupně změní a usadí. Nevím, jaké máte zájmy a zda by bylo možné najít ve svém okolí přec jen někoho, kdo by s Vámi mohl aktivity, které Vás baví, absolvovat taky. S tou VŠ chápu, že se toho trochu bojíte, jak byste zapadla mezi ostatní a jak byste to zvládala, ale cítím, že je to pro Vás hodně důležité. Hodila bych tyto starosti být Vámi za hlavu a na školu bych se přihlásila, důležitější je ten obor, který by Vás bavil, nikoli spolužáci, s těmi si bud padnete nebo nepadnete do noty. Navíc na denním studiu nejsou jen lidi, co čerstvě vyšli ze střední školy. Čím déle to budete odkládat, tím to bude horší a nakonec by Vás mrzelo, že jste tu možnost nevyužila. Je rozhodně důležité, že jste v kontaktu s nějakou odbornou pomocí, jak jsem pochopila, tak docházíte někam na doléčování. Mám trochu pocit, že si to dáváte za vinu, že se těch chutí na drogy nedokážete prozatím zbavit a že máte na sebe v tomhle ohledu hodně velké nároky a nevím, nakolik o tom všem v rámci těch sezení, kam chodíte, můžete a chcete mluvit. I co se týče toho, že byste měla vše napravit, co jste způsobila svým blízkým... s tím, co bylo v minulosti, toho moc nenaděláte. Zaměřte se teď hlavně na sebe. Když Vaši blízcí uvidí, že fungujete a jste ve svém životě spokojenější, budou spokojení taky. Myslím, že není potřeba dělat nic víc. Zkuste se dívat víc do budoucna a věřit tomu, že tu sílu na to máte, abyste to zvládla. A taky mluvte o tom, co prožíváte, neduste to v sobě, využijte tu odbornou pomoc. Uvidíte, že to bude už jen lepší. Držím Vám moc palce.