Pomoc závislým
neuroleptix
Dobrý den! Jsem právě v léčbě polymorfního abuzu (alkohol, pervitin). S crawingem nemám žádné problémy, abstinence mě baví. Rád bych v budoucnu pomáhal liným závislým, je možné absolvovat nějaký terapeutický kurs? Děkuji Toman

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jsem ráda, že jste se rozhodl pro detox a léčbu. Nevím, jak dlouho nyní abstinujete, ale myslím, že by bylo nejlepší se v současné době zaměřit hlavně na sebe. Bývá obvyklé, že nejtěžší období nastane teprve po léčbě, i když Vám to tak nemusí teď připadat a máte dojem, že to zvládáte bez problémů. Zatím jste v chráněném prostředí, takže je možné, že chutě na drogy přijdou až tehdy, kdy se dostanete ven a budete muset čelit těm nesnázím a stresu v každodenním životě. Jsem ráda, že píšete, že Vás abstinence baví a že s cravingem nemáte potíže a nechci Vás nějak dopředu zúzkostňovat, ale byla bych na Vašem místě opatrná. V tuto chvíli je myslím poněkud předčasné uvažovat o pomoci jiným závislým. Do budoucna určitě nevylučuji, že byste mohl pomáhat, výhodné samozřejmě je mít i formální vzdělání, samotná zkušenost s drogami není kvalifikace pro takovou práci. Tzv. ex-useři (bývalí uživatelé) pracují v mnoha zařízením, ale obvyklé je, že je požadována abstinence v délce min cca 3 let od léčby. Vím, že se Vám to zdá nyní příliš a máte dojem, že to není potřeba. Pravdou ovšem je, že riziko, že se k drogám vrátíte, prostě existuje, především v prvním roce nebo dvou letech. Práce se závislými je náročná a je to dost velké psychické vypětí. Na to musíte být stabilní a mít svůj život v pořádku, jinak Vás to může semlít. Můžete si samozřejmě v době po léčbě doplnit potřebné vzdělání a až ho budete mít a budete abstinovat delší dobu, tak se můžete v některém zařízení pro závislé ucházet o místo. Existuje řada VŠ oborů (nově zejména adiktologie, což je obor zaměřený přímo na problematiku závislostí, více na www.adiktologie.cz) nebo VOŠ, které by Vám mohly být k užitku (vyjma té adiktologie např. sociální práce, psychologie, sociální nebo speciální pedagogika apod.), také existuje řada psychoterapeutických výcviků (dlouhodbých pětiletých) i krátkodobých kurzů. Ty krátkodobé kurzy ovšem nejsou samozřejmě takovou výhodou pro budoucí práci jako dlouhodobý výcvik nebo VŠ či VOŠ vzdělání. Zatím držím palce a pokud mohu doporučit, zkuste se v tuto chvíli soustředit hlavně na to, co bude těsně po ukončení léčby a zajistit si nejbližší budoucnost tak (bydlení, práce, škola), aby Vás to netáhlo zpátky k drogám. Hodně štěstí.