Kokain
Dobrý den, můžete mi poradit v situaci, kdy 19ti-leté dítě příležitostně (dle jeho slov pouze někdy na víkendových akcích)užívá šňupáním kokain? Nevím jak často a jaké dávky užívá, ale přiznal, že to zkusil už někdy v 16-ti letech. Negaci o grogách zamítá, neuznává mé argumenty, které čerpám z internetu.Nechce se o tom bavit, protože naše generace to podle něho pouze zamítá. Pozoruji na něm změny v náladách(neumím určit zda je to pod vlivem drogy nebo pouze ze špatné nálady), občas nemá chuť k jídlu, jindy sní na co přijde. O rodinu nemá zájem, nezeptá se jak se kdo v rodině má, nemá zájem pomoc při běžných povinnostech( jeho pomoc v domácnosti je výjimečná).Zatím o sebe dbá, dodržuje hygienu, dochází do školy, kde sice prochází jen tak tak, ale to je jeho krédo(stačí když prolezu, na co se šrotit). Tyto mé postřehy však neumím reálně zhodnotit, protože nemám zkušenosti. Na druhé straně zase vím,že mladí nemají kolikrát čas a chuť na domácí jídlo,raději volí fast foody, nemají chuť pomáhat....Proto si nevím rady a neumím rozpoznat jak vážná je situace mého syna. V televizi se občas vyskytne film, kdy se na večírcích užívají drogy mezi přáteli a není to tak vyjímečné. Objevují se zprávy o různých akcích celebrit a sportovců a šňupání kokainu se tam provozuje bez pocitu provinění, ale netuším kam to tato skupina lidí dovede a zda se závislosti někdy zbaví. Je opravdu takovéto užívání kokainu tak závažně? Byla bych ráda, kdyby měl někdo podobné zkušenosti a poradil mi, jak takovému mladému člověku otevřít oči, aby viděl skutečnost takovou jaká je! Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, nemusíte se obávat, naše poradna zachovává anonymitu. Jak moc je situace vážná se bohužel velmi špatně objektivně hodnotí přes internet, k tomu je zapotřebí především osobní kontakt a pohovor s osobou, které se užívání týká. Reakce Vašeho syna a neochota na téma drog hovořit, udávájí rodiče ve velké většině případů. Jste te´d bohužel v situaci, kdy toho opravdu moc dělat nemůžete. Samotná konzumace psychotropních látek není trestným činem, Váš syn je již plnoletý, tudíž za sebe a za své konání odpovědný. Také léčba drogové závislosti je záležitostí dobrovolnou. Jediný nástroj, který Vy v tuto chvíli máte - je komunikace. Ale chápu, že když jedna strana komunikovat odmítá, je to pak nesnadný úkol. Máte pravdu, že v dnešní době, užívání nelegálních drog není nic ojedinělého, nicméně, stále jde o drogy a ty sebou vždy přináší široké spektrum rizik ( sama jste uvedla jak pomocí internetu zjišťujete potřebné informace, myslím, že na toto téma rizikovosti se nemusím tedy moc rozepisovat ). I když Váš syn není ještě ve stadiu, kdyby byl ochoten o svých konzumacích hovořit, potažmo s nimi něco ,,dělat" v tom smyslu, že by např.vyhledal odbornou pomoc, můžete prozatím Vy, jakožto osoby blízké, navštívit Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog a tam využít poradneských služeb pro rodinné příslušníky. Nemusíte se ničeho obávat, plno rodičů těchto služeb využívá, navíc jsou to služby bezplatné a také mohou být i anonymní. V případě Vašeho zájmu, byste se zde mohli setkat i dalšími rodiči ( rodičovská skupina ) a tam si vzájemně vyměnit zkušenosti co třeba např.zafungovalo v jiných rodinách, jak lépe syna motivovat k otevřenější komunikaci či k nějaké pozitivní změně. Myslím, že taková sezení vždy bývají pro rodiče velkým přínosem. Pokud nám napíšte odkud pocházíte nebo lépe, která větší města jsou Vám dobře dostupná, můžeme Vám vhodné zařízení ve Vaší blízkosti doporučit. Zatím se mějte hezky a napište. M.K.