nevím si rady
Alča
Nevím si rady jak se postavit k problému mého syna. Je mu 26, bydlí stále doma / i když nyní se tam jen umyje a převleče/ a během půl roku došlo došlo velké změně jak v chování, tak především v tom, že začal strašně utrácet a půjčovat si peníze, nyní je to již přes sto tisíc , i když dluhy postupně vrací z výplaty a ví, že mu dojde spoření, které již má také téměř vyčerpané , stále nemá peníze a sužuje nás doma všechny a dokonce již vyhrožuje, že když mu nedáme třeba 200 tak bude muset jít krást. Je opravdu změněný, není s ním normální řeč, doma se téměř nezdrží, stále jezdí autem někam, neznámo kam a vrací se ráno, kdy se převleče a jde do práce. Již jsem zkoušela, že mu nebudu prát, žehlit,vařit,nakupovat, ale nepomáhá to, prádlo si vypere a už ho nežehlí, což mu asi nevadí, něco na jídlo sem tam vezme tajně z lednice nebo si něco koupí, takže potom povídá, že musí žít jak bezdomovec a spát v autě, prý jsme ho vyhodili, prostě nesmysly. My jsme mu chtěli pomoct najít podnájem a dokonce ho na rok zaplatit, aby mohl začít normálně fungovat, ale žádná kladná odezva. Nevím jestli jsou v tom drogy, na těle nemá ani škrábanec, stopy po jehle taky nevidím a doma jsem taky nic nenašla. Ale může to být něco na ten způsob, co já vím. Nač by potřeboval pořád tolik peněz. Nepije, asi ani nehraje automaty, napadá nás, že je buď pod nějakým vlivem nebo něco bere, ale jak se dopátrat pravdy? A hlavně jak máme postupovat, aby jsme ho neposkytnutím pomoci nedotlačili k tomu, že v zoufalství něco provede? Za měsíc mu přijdou peníze ze spoření, tak vím, že dluhy zaplatí, ale co dál? Děkuji za jakoukoli radu.

Odpověděl:
Dobrý den, těžko říci takto přes internet, zda za přehnaným utrácením vašeho syna jsou drogy nebo jiný finančně náročný "koníček". V každém případě je dospělý, pracuje a vydělává. Měl by tedy být schopen se svými příjmy hospodařit tak, aby po vás nevyžadoval peníze. Naopak, on by měl přispívat na bydlení a chod domácnosti vám a vy to samozřejmě máte právo po něm chtít. Tím, že mu budete ustupovat a na základě jeho nátlaku mu dávat peníze, mu opravdu k samostatnosti nepomůžete. Pokud má s vámi bydlet, chtělo by jasně nastavit pravidla, za jakých podmínek mu to umožníte a jinak zodpovědnost za to, jak tráví čas a jak naloží se svým životem budete muset nechat na něm. Chápu, že toto vykomunikovat v rámci rodiny nemusí být úplně snadné a bývá dobré se na takový rozhovor předem připravit. Na vašem místě bych asi zkusila vyhledat poradnu, která se takovými problémy zabývá a probrala to osobně s někým nestranným, kdo má s řešením podobných situací zkušenosti. Mohla byste se obrátit na některou z poraden pro rodinu a mezilidské vztahy a nebo využít specializované poradenství pro rodinné příslušníky těch, kteří mají problémy s drogami. Když dáte vědět region, můžeme vám vhodný kontakt vyhledat.