Alkoholismus????
Kaja
Dobrý den.,..Jsem žena na mateřské dovolené...mám roční dcerku.Alkoholu jsem se nikdy nevyhýbala....spíše naopak...Od 17 let jsem každý víkend byla na nějaké akci, kde alkohol tekl proudem...a já ho vždycky dokázala vypít tolik, že by se za to nemusel stydět žádný chlap....(jak kolikrát říkal můj manžel).....Dokud to ale bylo jen o víkendu....byla jsem v klidu.Vystudovala jsem VŠ, nastoupila do zaměstnání....vdala se.....Pak ovšem můj manžel odešel pracovat mimo naše město...tzn.5 dní pryč, 5 dní doma.....Naprosto nám to takto vyhovovalo a vyhovuje, neboť spolu trávíme veškerý ten čas, kdy je doma....tzn. celých 5 dní....jezdíme na výlety, sportujeme.....je to prima.Jenže už v době, kdy jsem ještě chodila do práce a manžel odjel....jsem začala "popíjet" vínečko....i v týdnu....Nejdřív jen občas...pak se to ale stupňovalo a já vlastě vypila každý den 1 litr vína.....Pak, když manžel přijel....vždycky byl minimálně jeden "mejdánek"....a pak tři dny "čistící kúra"...a tak pořád dokola....dokud jsem neotěhotněla.V momentě, kdy jsem zjistila, že jsem těhotná....jsem s pitím okamžitě "sekla".....a nepila....vůbec.Až do doby, kdy jsem musela svou tehdy tříměsíční dcerku přestat kojit...jelikož jsem onemocněla.Nějakou dobu jsem ještě brala léky....a tak jsem vlastně nepila....dohromady asi 13 měsíců...Ale.....teď už to je tak 10 měsíců...co jsem zase začala "vínečkovat"....a začínám pociťovat...že už nad tím nemám kontrolu....Mám čím dál tím větší chuť se napít....Když razíme někam na výlet.....já přemýšlím, zda tam bude někde nějaká zahrádka...nebo restaurace, abych si mohla nějakou tu sklenku dát...prostě....vadí mi, že vůbec nad tím "chlastem" přemýšlím, že pořád hledám nějakou příležitost.....Manžel o mém problému ví....teda....on si nemyslí, že to je tak vážné.....ale on neví, jak mě ta chuť na alkohol svazuje.....Můžete mi prosím poradit...co s tím??Já už se dnes těším, jak si na dovolené, kam za měsíc letíme....každý večír dáme sedmičku vína...to přece není normální....

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, to jak popisujete postupný vývoj Vaši konzumace alkoholu, ukázkově demonstruje jak velké je nebezpečí závislosti. Právě s alkoholem je to ještě obtížnější než-li např. s nelegálními drogami, závislost na alhoholu ve většině případů přichází pomalu a plíživě, kolikrát si toto dotyčná osoba, které se problém týká ani nestačí všimnout. Je velmi dobré, že jste sama u sebe toto schopna reflektovat a sama vnímáte, že to již v pořádku není. Nebyla byste první ani poslední žena, která se tvz.,,rozpila" v období mateřské dovolené. Absence profesní realizace, únava z každoden. povinností, samota, když je muž mimo domov, to vše dohromady může ve Vašem prožívání udělat své. Zmiňujete, že Váš manžel Váš problém nevnímá jako Vážný. Důležité je především to, jak to vnímáte Vy sama. A zda vnímmáte, že to vážné je, tak to asi tak s určitostí bude. Také mějte na mysli, že v případě, že se společně s mužem velmi rádi ,,napijete" - je pro něj jaksi snažší, to jako problém nevnímat. Je to naprosto častá reakce, když jeden z partnerů toto u sebe vypozoruje. Pijete spolu, baví Vás to a najednou Vy máte dojem, že je to problém. On to zákonitě jako problém vnímat nechce, možná se obává, že tím přídete o společné zážitky, pravidelnost na kterou jste si za tu dobu co jste spolu již zvykli. Ale jak jsem již říkala, důležité je to, jak to vnímáte Vy sama. Také s ohledem na Vaši roční dceru, by bylo asi dobré zvážit všechna úskalí, která by mohla nastat, kdyby se Vám alkohol zcela vymklnul kontrole. U matek je to přecejenou ještě trochu jiné, než-li když se tento problém týká otců. Je dobře, že jste napsala. Bohužel, vše přes internet vyřešit nelze. Také se míra pokročilosti závislosti či riziková konzumace velmi špatně hodnotí bez osobního kontaktu. Doporučila bych Vám, abyste co nejdříve se obrátila na nějakou z AT poraden ( alkoholicko - toxikomanická poradna ) a tam vše co kolem Vašeho pití týká, probrala více podrobněji, také by asi bylo vhodné domluvit si pravidelná sezení a pokusit se o trvalou abstinenci. Jestliže, nevíte kam byste se mohla obrátit, napište ještě jednou a uveďte větší města, která jsou Vám dobře dostupná, mohu Vám vhodné odborné zařízení doporučit. Zatím se mějte hezky, ať se Vám i dceři daří a napište. M.K.