heroin
bara
dobry den,mam dotaz ohledne heroinu. muj pritel kouri heroin pres alobal...dle meho nazoru jiz nekolik let s prestavkami. jsem s nim pres rok a porad se pokousi prestat. je hodny,chodi normalne do prace,neni to takovy klasicky fetak i kdyz se ze zacatku s nimi hodne stykal. porad mluvi o tom jak chce prestat,ale tvrdi ze kdo to nezazil tak nevi jak je to tezke..obcas sezene subac,pak to nahrazuje pernikem pak zas alkoholem..kolotoc.k odbornikum nechce. je mu 31let. co ted?rodice neco zrejme vedi,ale spis si mysli,ze problem je napr.alkohol atd. muzu mu nejak pomoci?pracuje jako kuchar tedy spise nocni zivot,te jeste k tomu rozjizdi kuchyn v jedne restauraci,tak ze volno zadne a bojim se,ze zahuci jeste vic.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, ano, Váš partner má pravdu v tom, že to je těžké, ale není to nemožné. Dnes již je plno lidí, kteří svůj boj s drogou úspěšně zvládli a dnes žijí plnohotnotné životy. Může to zvládnout také, když bude on sám chtít. Udáváte, že odbornou pomoc odmítá, bohužel se obávám, že mu již nic jiného v tuto chvíli nezbývá. Sama jste uvedla, že již rok se snaží přestat sám, ale jak vidíte, nikam to nevede, subutex, pervitin ani alkohol, bohužel řešení nejsou. Také jste uvedla, že rodiče zřejmě něco také tuší. Myslím, že byste měli o všem pohovořit a nastolit jasně, že by se svým problémem měl začít něco dělat. Dělat v tom smyslu, že se o tom nebude jem mluvit a stále zkoušet, že to ,,nějak" půjde ( protože jak sama vidíte, to moc dobře nejde ). Takto se v tom může zmítat stále pořád dokola a nenajde cesty ven, navíc na heroin je mimo psychickou závislost i závislost fyzická, takže další a další konzumací této látky vzniká stále větší tolerance. Čím déle to bude trvat, tím silnější po té bude abstineční syndrom při vysazení drogy. Uvádíte, že v současné době je ve velkém pracovním nasazení, neumím si zcela upřímně představit, jak by se mu mohlo při takovéto zátěži podařit drogu nebrat. Spíše vlivem povinností a pracovního stresu bývá obvyklé, že konzumace látky, na kterou je dotyčná osoba závislá průběžně stoupá. Jestliže Váš přítel není teď ve stadiu, kdyby on sám byl ochoten odbornou pomoc vyhledat, můžete to prozatím udělat Vy - co by blízká osoba. Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog poskytují ve svých službách mimo jiné i poradenství pro rodiče a partnery. Mohla byste se zde poradit jak vhodně postupovat dále v komunikaci s přítelem, jaká doma nastavit pravidla ( zda spolu žijete v jedné domácnosti ) a jak ho třeba lépe motivovat k nějaké pozitivní změně. A také si zcela upřímně myslím, že i Vy byste si v takto pro Vás náročné situaci zasloužila pomoc a podporu. Navíc jsou to služby bezplatné a také mohou být i anonymní. Postačí, když mi napíšete jaká města jsou Vám dobře dostupná a já Vám mohu vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště doporučit. Léčba drogové závislosti je často úspěšná, je ale založena na spolupráci. S tím samozřejmě souvisí motivace závislé osoby a chuť něco na svém životě změnit. Vše záleží na Vašem přítelovi, jak on sám se rozhodne. Bohužel toto za něj nikdo udělat nemůže. Vy byste měla sama sobě dát hranice, kam až jste ochotna v ,,pomáhání" zajít, v případě, že by se léčit odmítl. P.S.možná taková situace nikdy nenastane, ale kdyby se třeba náhodou stalo, že by Vám přítel drogu také nabídl, aby jste zkusila jaké to je...tak rozhodně odmítněte. Bohužel, je plno případů, kdy lidé spadli do závislosti právě v podobných případech, kdy pomáhali svému partnerovi. Mějte se zatím hezky a napište. M.K.