závislost na prášcích
valentýna
Dobrý den, matka je závislá na lécích - nevím přesně na kterých, ale jsou na spaní a na "nervy". Nejdřív jí je předepsal psychiatr, ted si je nějak shání sama, sní třeba šest prášků na spaní a stejně neusne. Je pořád doma, nemá práci, nikam nechodí, jen přemýšlí - že jsme se na ni všichni vykašlali, sleduje jaké má různé nemoce atd. je hrozně oteklá a mimo. když k ní přijedu vždycky se pohádáme a mluvíme jen o lécích, ale mám strach, že když tam nepřijedu, něco si udělá. říká, že se asi nedokáže zabít najednou, tak to dělá takhle. o léčení nechce ani slyšet - existuje nějaká možnost nedobrovolné léčby, když hrozí, že se zabije?nebo musí do léčebny jen dobrovolně? už jsem zoufalá, nevím, co mám dělat, mám o ní hrozný strach...přítel, u kterého bydlí, jí v tom ještě podporuje-asi mu vyhovuje, že pak má navrch...prosím poraďte jak ji donutit jít se léčit, vím to asi od listopadu a od té doby zestárla tak o dvacet let

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, nedobrovolnou léčbu může nařídit pouze soud jako tzv. ochranné opatření, pokud dotyčný v souvislosti se závislostí spáchal trestný čin, dále pak je možné nedobrovolně hospitalizovat člověka, který svým chováním ohrožuje sebe či své okolí (sem skutečně patří mimo jiné i pokus o sebevraždu). Avšak tato hospitalizace trvá pouze po dobu akutního ohrožení – zpravidla pár dní, takže problém závislosti nevyřeší. Nedobrovolná léčba také nebývá zpravidla úspěšná – chybí motivace závislého, která je důležitým předpokladem překonání problému závislosti a potřebná je i aktivní spolupráce dotyčného na léčbě. V této chvíli bude velmi důležité matku motivovat k tomu, aby vyhledala odborníka – psychiatra a začala situaci řešit – nevím, co si matka představuje pod pojmem léčba a proč ji tak striktně odmítá – vedle ústavní neboli pobytové léčby je možná i léčba ambulantní, která bude vyžadovat od maminky „pouze“ docházení do ambulance odborníka. Kromě pomoci s postupným vysazováním léků a případnou náhradní medikací by zde maminka jistě měla i prostor pro řešení příčin problémů, které ji do současné situace přivedly. V případě, že matka nebude mít zatím o pomoc odborníka zájem, využijte ji Vy a poraďte se s odborníkem o tom, jaké máte možnosti matku ke spolupráci a následné léčbě motivovat. Pokud budete chtít, napište kde Vaše matka, případně Vy bydlíte a já Vám vyhledám kontakty na vhodná zařízení. Přeji hodně síly k řešení této nelehké situace. Mějte se hezky.