Kokain a možnost závislosti
Martina
Dobrý den, měla bych pár otázek kolem kokainu. Dá se nějak stanovit množství a interval, který může být dlouhodobě v pohodě nebo je to individuální? Já měla poprvé na firemním vánočním večírku, nabídla mi kolegyně z pražské centrály (já pracuju na brněnské pobočce). Bylo mi z něj špatně, ale když mi nabídla v lednu znova, už to bylo lepší. Jezdím do Prahy 1x za 14 dní ve středu na porady a v polední pauze si s jednou kolegyní dáváme každá čáru. Nic moc, jen malou, ale právě, že je to pravidelně každých 14 dní a stav se mi na tom líbí čím dál víc, tak se bojím, abych nesklouzla do nějaké závislosti. Navíc se kolegyně v dubnu rozešla s přítelem a já tak poslední měsíc jezdím do Prahy už v úterý večer a přespávám u ní. Večer si zpestřujeme kokainem a tak ani nevím proč se tak stalo, jsem se s kolegyní už dvakrát „nafrčená“ milovala a moc se mi to líbilo. Dříve jsem u sebe žádné lesbické sklony nepozorovala. Může to být kokainem, že mě kolegyně začala přitahovat? Častěji si teď voláme, zve mě na víkend do Prahy a já bych hrozně ráda, zároveň vím, že budeme opět šňupat a tak se bojím závislosti. Jen podotýkám, že na úterní večer a středu nám dohromady stačí gram. Můj přítel samozřejmě nic neví. Ráda bych si užívala, ale jsem rozumná a nechci mít nějaké následky. Díky moc. Martina.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Martino, to co popisujete je standartní vývoj vzniku závislosti. Žádný bezpečný interval stanovit nelze. Užití jakékoliv drogy je vždy velké riziko samo o sobě. V některých případech se i stává, že jedna jediná zkušennost s drogou může vyvolat velmi vážné potíže psychického rázu, které se pak dlouhavě léčí, leckdy jsou pak záležitostí zcela nevratnou. Na látce kokain vzniká velmi snadno psychická závislost, to znamená, že osoba ji užívající prožívá velmi silnou touhu po dalším a dalším užití, které velmi často končí každodenní konzumací. S tím pak velmi úzce souvisí další nepříjemná úskalí, sociální propad, v souvislosti přímo s kokainem také velké finanční problémy, zdravotní potíže, právní potíže. Doporučila bych Vám, vše řádně zvážit. Snadno a rychle byste touto cestou mohla přijít o to, co se Vám do teď podařilo vybudovat. Jistě máte zajímavé zaměstnání, přítele, přátele...nebyla byste jediná, která by díky kokainu nebo jiné droze o všechno přišla. Ještě bych podotkla, že vždy zpočátku je užití zřejmě lákavé a nikdo ze závislých osob opravdu dopředu závislí být nechtěl, všichni prahnou po příjmených zážitcích, bohužel to většinou končí katastrofami. P.S. uvádíte, že jste lesbické sklony dříve nepociťovla. U konzumentů drog jsou podobné zážitky častým jevem, jde tady spíše asi o uvolnění pod účinkem drogy, ztráty zábran, které člověk za normálních okolností má. Je dobré přijít v sobě na to, zda Vás ted v tuto chvíli přitahuje opravdu Vaše kamarádka nebo další užití dalšího kokainu. Viděla bych to spíše na to druhé, nemyslíte ? Opravdu vše ještě zvažte, tato cesta nevede k ničemu dobrému, spíše naopak. Když budete potřebovat, klidně opět napište. Mějte se hezky a buďte na sebe opatrná. M.K.