budoucí otec dítěte a pervitin
Dobrý den. Máme v rodině drogově závislého, 29 let, kterému se narodil syn. Může mít jeho požívání drogy - v jeho případě šňupání pervitinu, vliv na zdraví právě narozeného syna? Celá rodina žila v domnění, že s drogami přestal - v mládí zkusil zřejmě skoro všechno, ale problém je asi dlouhodobý. V současné době pervitin užívá, když má hodně práce, kterou potřebuje zvládnout v krátkém časovém úseku. Bere to například jednou za dva týdny. Je šance, mu pomoci bez odborné léčby a tak, aby se to nedozvěděla celá rodina? Předem Vám moc děkuji za Vaši radu (s drogami nemám doteď žádnou přímou zkušenosti ani já osobně a ani s nikým z mých blízkých). V.V.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, občasné užívání otce by nemělo mít na zdraví dítěte žádný vliv. Spíše bych se bála budoucího vlivu na rodinné prostředí a výchovu, pokud by otec nepřestal užívat. A samozřejmě také na partnerský a s tím úzce související rodičovský vztah obou dospělých. Co se týče pomoci pro závislého, záleží hlavně na tom, zda o ni stojí. Pokud by chtěl přestat, může to zkusit i sám a když se mu to nebude dařit, vyhledat ambulantní pomoc. Není vždy hned nutná pobytová léčba. Rodina se tak nemusí nic dozvědět, pokud si to nebude dotyný přát. Na dálku se dá ale těžko dělat jakákoli předpověď. Pokud s drogami přestat nechce, je to složitější. Pak bude asi především na jeho partnerce, aby si stanovila hranici, co je pro ni ve vztahu únosné a případně navštívili odborníka společně (právě kvůli takové dohodě) nebo i ona sama, pokud by jí připadalo, že není se současným stavem spokojená.