pervitin
friendship
Dobrý den, potřeboval bych poradit. Zjistil jsem, že můj kamarád bere drogy. Dříve to byla "jen" marihuana, ale teď příznaky odpovídají i pervitinu. Taky se začal stranit naší partě a celkově jeho chování je dost negativně změněné. Je i dost agresivní. Když jsem se s ním dnes snažil mluvit(ne o drogách, ale tak normálně), tak byl strašně nervozní, odbýval mě. nakonec to došlo až k tomu, že mi řekl, ať ho necháme na pokoji, že už stejně vše zkazil, je pozdě atd. A pak mi utekl. Je přesto nějaká možnost , jak mu pomoci? Je to dlouholetý kamarád a nedokážu prostě jen tak nečinně přihlížet, jak se nám všem ztrácí před očima. Je mu 20 let, žije s matkou a sourozenci. Jeho matka má o něj taky starost, jenže jí nejspíš ještě pořádně nedochází, že bere drogy. A i tak je pro ni těžké si s ním nějak poradit. Děkuji za jakoukoli radu.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je moc dobře, že máte o kamaráda zájem a jeho život Vám není lhostejný, ale pokud se s Vámi bude odmítat bavit, Vaše možnosti pomoci jsou velmi omezené. Nicméně z toho, co píšete je patrné, že není se svou situací spokojený a je si vědom problémů, které si svým chováním způsobil. Můžete se tedy pokusit s ním opět navázat kontakt a o celé situaci si s ním promluvit a podpořit ho v tom, aby se neobával své problémy řešit. Nabídněte mu kontakty na zařízení, o které si píšete, také mu můžete nabídnout to, že ho na první domluvenou schůzku doprovodíte. Nabídněte mu kontakt na naši poradnu - může zaslat dotaz zcela anonymně. Zmíněné kontakty na zařízení by se možná hodily i kamarádově mamince – mohla by se s odborníkem poradit o tom, jak se k synovi chovat, jak s ním komunikovat a jak ho k řešení problémů (možná i „nedrogových“) motivovat, případně jak a za jakých podmínek mu pomáhat. Zde jsou kontakty: Kontaktní centrum Drug Azyl, Podané ruce, o.s.,Vídeňská 3, Brno, 639 00, telefon: 543 249 343, Libor Šimků, http://podaneruce.cz. Kontaktní centrum Chill Out – víceúčelová drogová služba, Palackého 194, Kyjov, 697 01, telefon: 518 611 589, Jarmila Švábová, http://www.kyjov.caritas.cz. Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti, ambulantní program, primární a sekundární prevence, poradenství, telefonická krizová intervence, Sládkova 45, Brno, 613 00, telefon: 548 526 802, PhDr. Lenka Skácelová, http://www.poradenskecentrum.cz. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky.