Veronika
Dobrý den, chtěla bych poradit...Jsem s přítelem, který šňupe pervitin...Má takové období, že jednou s tím chce přestat a jindy zase ne...Při jeho lepším období vydrží být čistý i měsíc ale pak mi řekne, že si připadá jako by byl bez noh a zase si vezme...Z jeho rodinou jsme zkoušeli už snad vše.Odbornou pomoc odmítá.O svých problémech a pocitech se baví velmi málo a když tak to z něj musím tahat...Vím, že pokud nebude chtít on sám tak s tím nic neuděláme, ale jak ho navrtat, aby si nechal pomoct...Děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, možnosti, jak „navrtat“ neboli motivovat přítele k abstinenci jistě jsou, ale nelze uvést obecně platné postupy, které by bylo možné použít na každého. Někomu stačí domluvit, na někoho je třeba vyvíjet silný a soustavný tlak, někdo své chování změní až pod tlakem ultimáta („já nebo pervitin“), pro někoho jsou impulsem ke změně až velké problémy, které je nucen řešit, protože je za něj odmítli řešit jeho blízcí. Takže je důležitá nejenom osobnost Vašeho přítele, ale také to, zda Vy sama máte jasno v tom, jestli s přítelem zůstanete i přesto, že pervitin užívá či nikoliv (nic nevyřešíte tím, že dáte příteli ultimátum, které poté nedodržíte). Pokud za sebou máte již řadu neúspěšných pokusů o řešení problému, doporučuji Vám navštívit zařízení pro uživatele drog (kontaktní centrum), případně poradnu pro rodiče a blízké osoby a poradit se s odborníkem o tom, co lze ve Vaší situaci dělat a jak přítele motivovat k trvalé abstinenci, případně k vyhledání odborné pomoci. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení, napište mi, kde bydlíte a já Vám je vyhledám. Přeji Vám brzké a uspokojivé vyřešení problému. Mějte se hezky.