Jaké jsou možnosti?
Tom
Jasně, to vím že drogy mají rizika, to říkají všichni, to mi říkali i rodiče, ale už mi nějak zapomněli říct druhou stranu věci: že bez drog sice budu zdravej a živej až do sta let, ale k čemu ten život pak bude když nezažiju nikdy nic příjemného, nic pro co by mělo smysl žít a na co bych se mohl těšit? Když se celý den dřu, ať už v zaměstnání nebo v domácnosti, tak potřebuju vědět, že aspoň hodinu před spaním si budu moc užít něco příjemného. A to mi právě chybí. Protože asi v 15 letech mě přestalo bavit hrát si s hračkama a od té doby sem nenašel nic jiného, co by to nahradilo. Tím nechci říct že bych neměl žádné koníčky, to mám, třeba mě baví spravovat a sbírat historickou techniku, to je něco co mi přijde jako seberealizace, ale prostě nepřinese mi to zdaleka tak intenzivní požitek, jako ostatním třeba zajít na mejdan a tam se ožrat nebo zfetovat. Teď je mi 30, a až teď na to přicházím, že sem byl takovej blbec, že sem celý dětství věřil rodičům: že nejdůležitější je mít ve škole dobré známky, pak udělat maturitu abych hodně vydělával atd. Tak se to stalo že sem až donedávna měl dobrou práci a hodně vydělával, první asi 2 roky sem si myslel že životní štěstí získám tím že budu nakupovat nejnovější elektroniku nebo drahé starožitnosti atd. Pak až už sem to všechno měl tak sem zjistil že mi to stejně nic příjemného nepřináší a že když se někdo umí ožrat a vyspat s kdejakou ženskou tak se má asi líp než já. Práce mi šla čímdál hůř až už jsem toho musel nechat, a bylo to asi hlavně proto, že sem neměl žádnou motivaci, protože z těch peněz sem vlastně nikdy nic příjemného neměl, jen vyšší a vyšší čísla na účtu. Takže teď bych chtěl ty vydělané peníze začít utrácet za něco, co mi přinese nějaké co nejlepší zážitky, aby zkrátka ten život získal nějaký smysl. A nic jiného než drogy mě nenapadá. Vás jo? U psychiatra jsem už byl, dal mi antidepresiva, to mi sice tak nějak celkově zlepšilo náladu, ale žádné konkrétní příjemné zážitky mi to stejně nepřineslo. Když sem mu to říkal, tak mi řekl že to asi ani léky neumí že ty zážitky si musím „zařídit“ sám. Takže sme zase u otázky jak jinak než drogama? Ještě konkrétní otázka: V nějakém filmu sem viděl, že jedna doktorka si píchala ne drogy ale endorfiny, serotonin a prostě tyhle neurohormony. A že po tom měla nádherné zážitky. To přece není droga, to jsou látky které si tělo stejně tvoří. Takže to přece nemůže být škodlivé ani zakázané? Dalo by se to někde sehnat? Díky moc za rady Tomáš

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Tomáši, je to zvlášťní, setkáváme se při naší práci s uživateli všech možných drog, kteřím neskutečně chybí v životě nějaká realizace a pocit, že něčeho dosáhli, léčí se, vše napravují a chtějí dohonit ,,promarněná" léta, kdy nechodili do škol atd..Vaši rodiče Vás dobře vedli a Vy jste svou pílí ledaco v životě dokázal. Jistě to nebylo snadné. Teď byste se zcela dobrovolně všeho toho vzdal a zazdil svůj život drogou, potažmo závislostí ? Možná vůbec netušíte s jakou myšlenkou to vlastně koketujete. Z Vašeho psaní je cítit spíše prázdnota po nenaplněném vztahu, než-li po drogách. Netuším co všechno se ve Vašem životě odehrálo či nikoliv, ale pořád mi příjde naprosto zbytečné si prostě a normálně pohnojit život tím vším co s užíváním drog souvisí, protože to za to opravdu nestojí. V důsledcích byste pak stejně přišel na to, že ty pomyslné misky vah, to příjemné co droga zprvu chvíli nabízí - zdaleka nevyvažuje to co následuje později... Možná máte te´d období, které není úplně lehké či nijak barvité. Uvedl jste, že Vám je 30let, možná jste do teď byl opravdu velmi soustředěný na práci a na výkon a trochu Vám utekl osobní život. Možná byste ve 30letech chtěl žít jinak. Myslím, že ale chození po mejdanech a trávení na party patří spíše k trochu jiné věkové kategorii. A jestli dnes nevíte co z vydělanými penězmi, myslím, že jednou se Vám pro rodinu budou hodit. Ve filmech je ledaco, nesmíte to brát vážně. Především i látky, které si organismus sám vytváří by se neměli v žádném případě zneužívat, po té mají zcela jiný efekt a v důsledku spíše škodí. Zkuste popřemýšlet o tom, co Vám opravdu chybí. Ve velkém případě užívání je konzumace čehokoliv pouze zástupným problémem, který kdyby se Vám teď podařilo ,,rozekrýt" usnadnil byste si zajisté svůj současný život a snadněji pak dosáhl svoji vlastní spokojenosti. Také bych spíše ve Vašem případě volila, než-li psychiatrickou medikaci, pravidelné sezení s terapeutem, myslím, že vhodně zvolená psychoterapeutická podpora, by Vám mohla snadněji se vyznat v tom co se právě teď s Vámi děje. Mějte se hezky a vše ještě řádně zvažte. Ať neuděláte nějakou zásadní a zcela zbytečnou chybu, které budete později litovat. S pozdravem Markéta Kordová