pervitin
Janinka
Dobrý den , zjistila jsem, že moje dcera ve svém volném čase asi 3 krát vyzkoušela,, perník". Přiznala se k tomu. Jak mám postupovat, aby se to již neopakovalo, když už je plnoletá? Nemůžu ji hlídat na každém kroku, navíc je přes týden na internátu a jezdí domů jen na víkend. Jinak se chová úplně stejně jako dřív. Má problémy ve škole, u nás v rodině to již delší dobu neklape a navíc u nás jeden problém stíhá druhý, takže to byl asi jeden z důvodů proč to chtěla zkusit. Je to velmi citlivá holka a je fakt, že nese špatně jakýkoli problém. Můžete mi prosím poradit jak řešit tuto situaci? Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, že Vás dceřino chování znepokojuje a je dobře, že se snažíte situaci včas řešit. Řešení bude záviset především na jejím postoji k dalšímu užívání pervitinu, o kterém se ve svém dotazu nezmiňujete tzn. chce i nadále pervitin užívat či nikoliv? V této chvíli je důležité s dcerou komunikovat o Vašem strachu o ní, o důvodech, které ji k užití pervitinu vedly, co pro ni experiment znamenal, o rizicích, které by s sebou další užívání mohlo nést, o jejích pocitech, problémech, apod. Vedle toho, že se zaměříte na dceřin problém s pervitinem (dceru opravdu v tomto směru uhlídat nemůžete), byste měla věnovat pozornost i jejímu dalšímu fungování jak doma, tak ve škole, které bude pro Vás mnohem lépe kontrolovatelné - docházka do školy, prospěch, plnění domácích povinností, nakládání s financemi, kamarádi, zábava, trávení volného času, zájmy, chování, změny image, apod. V případě, že budete mít podezření, že dcera i nadále užívá pervitin či jiné drogy, doporučuji vyhledat odborníka v zařízení pro uživatele drog (kontaktní centrum) či v poradně pro rodiče a situaci s ním konzultovat. Odborník Vám pomůže se v celé situaci lépe zorientovat a doporučí Vám další postup. V případě, že dcera bude ochotná na řešení problému spolupracovat, pak doporučuji zmíněné zařízení navštívit společně, případně vyhledat psychoterapeutickou pomoc pro celou rodinu (tzv. rodinná terapie), kde bude prostor pro řešení i dalších problémů, o kterých ve svém dotazu píšete. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení, napište mi, kde bydlíte a já Vám je ráda vyhledám. Přeji Vám aby se vše brzy vyřešilo. Mějte se hezky.