Bratr bere drogy
Ondra
Dobrý den, Nedávno vám psala má přítelkyně o problému mého bratra tedy užívání merihuay a pervitinu.Chtěl bych tento dotaz rozvést a požádat vás o rady stou to nepříjemností.Vše začalo asi před dvěma roky,v té době mu bylo 16 let a chytil se špatnýh kamarádů.V té době začal brát marihuanu a tím začaly první problémy.Nejdříve začal krást malé peněžní částky a teď už před ním musíme cenosti schovávat.Navíc asi před rokem se potkal s pervitinem a od té doby se změnil k nepoznání,je nervozní a agresivní,často nepříjde domů 3-4 dny a když příjde je na něm znát že si něco dal.Navíc má na nohou i rukou velké zarudlé pupínky.Rodiče se mu snažili domlouvat ale nedal si říct,tak se obrátili na odbornou pomoc tedy k psychologovi a podobná sezení,ale nic z toho nepomáhá,jelikož je mu 18 let tak jsou veškerá rozhodnutí na něm.Děkuji předem za každou raduradu.Hezký den.

Odpověděl:
Dobrý den, umím si představit, jak je taková situace pro vaši rodinu náročná. Bohužel je pravda, že pro abstinenci od drog se musí rozhodnout váš bratr a také pro to udělat patřičné kroky. Vy však, jako rodina, mu jeho užívání drog nemusíte tolerovat nebo dokonce usnadňovat, např. finanční podporou nebo servisem v domácnosti. Pokud bratr doma krade, můžete na něj podat trestní oznámení, pokud je agresivní, lze zavolat policii. V případě, že nestuduje, rodiče mají právo po něm vyžadovat, aby si našel práci nebo brigádu a finančně se podílel na chodu domácnosti. Samozřejmě by se na chodu domácnosti měl podílet i pomocí s běžnými domácími pracemi. Rodiče by měli nastavit jasná praidla, za jakých s vámi může bratr bydlet, a také sankce za jejich nedodržování. Krajním řešením v tomto směru může být i vystěhování z bytu/domu. Někdy až velmi závažné problémy přinutí závislého svůj postoj k užívání drog přehodnotit a začít abstinovat. Jestli jsem to správně pochopila, na odbornou pomoc u psychologa se v současnosti obrátili vaši rodiče. Možná by bylo rozumné, aby se s ním o nastavení pravidel a fungování rodiny konkrétně poradili a zvážili, jak dále postupovat, aby bratra motivovali k nějakým pozitivním změnám. Rodiče by se také mohli obrátit na některou z poraden, které se specializují přímo na pomoc a poradenství rodičům, jejichž potomci mají problémy s drogami. Když tak dejte vědět region, vhodné zařízení bychom vám vyhledali. Hodně štěstí. PS: Předchozí dotaz od vaší přítelkyně se dá zde na poradně vyhledat jen obtížně. Dotazů nám chodí poměrně hodně a bylo by potřeba znát alespoň přezdívku, pod kterou byl zadán, případně datum jeho zadání.