přítel
muska
Dobrý den, potřebovala bych poradit, jak pomoct příteli, který užívá pervitin několikrát do měsíce. Dříve bral pravidelně častěji a byl jako kostra. Nyní cca 2 roky (co spolu chodíme) jen příležitostně, ale i tak mi to vadí, protože se pak chová (a vypadá) jinak než normálně, nechci se s ním v té chvíli bavit a naštve mě to. A nevím, co mu říct. Pervitin jsem zkoušela, takže vím přesně, co to s člověkem dělá, jak vypadá a jaké má stavy. Kdyby si dal čáru na nějaké velké akci, příležitostně, jednou do roka, tak to neřeším, ale zdá se mi, že piko bere i na menších hudebních akcích a především také, aby byl výkonnější v práci!!! On sám nemá pocit, že by měl s drogou problém, ale vím, že má špatný žaludek a po tom, co si drogu vezme, nejen že druhý den vypadá hrozně a chová se taky hrozně, ale ani nemůže usnout a nejí. Co s ním? Jak mu mám domluvit? Chápejte, že ho nechci nějak poučovat, ani ho tahat do poradny, jen mu nějak ústně domluvit... Myslíte, že se jedná o závislost nebo o občasné povyražení mladého člověka? Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud váš přítel pervitin užívá i z důvodů subjektivně lepší výkonnosti v zaměstnání, obávám se, že se již může jednat o psychickou závislost nebo k ní má přítel nakročeno. Bohužel, pokud on sám své užívání pervitinu jako problém nevnímá a odmítá se ho vzdát, obávám se, že nějaké "domluvy" příliš účinné nebudou. Samozřejmě, že chápu to, že vám pervitin u přítele vadí a záleží vám na tom, aby s ním přestal. Chtít však musí především on sám. Zvažte si nejdříve sama pro sebe, kam až sahají hranice vaší tolerance a v jaké podobě je již pro vás vztah neúnosný. Příteli můžete sdělit, nakolik je vám vztah, ve kterém figuruje jeho pervitin nepříjemný, jak se v takovém vztahu cítíte a co jste ochotna tolerovat a co už ne a v budoucnu se toho i držet. (Nemá např. smysl vyhrožovat rozchodem, pokud se rozejít nedokážete). Není to úplně jednoduchá situace, možná by vám pomohlo, kdybyste si o problémech, které nyní máte, zašla promluvit s někým osobně. Sice píšete, že přítele "tahat do poradny" nechcete, ale třeba by tato alternativa byla přijetelná pro vás samotnou. Existují zařízení, která se specializují na poradenství rodinám a blízkým uživatelů drog a na pomoc při řešení takových obtíží, jaké nyní ve vztahu prožíváte vy. Kdybyste měla zájem, dejte vědět region, můžeme vám takovou poradnu doporučit. Přeji hodně štěstí.