Můj brácha
Bubi
Dobrý den, prosím o radu ohledně bráchy.Je mu 33 let.Do 18-ti nadprůměrně inteligentní a nadané dítě,po odchodu na vysokou nastal v jeho a i v životě celé rodiny velký zvrat.S kamarády začal chodit po klubech,začal pít a zkoušet drogy.Nakonec po dvou letech školu vzdal a dodnes nepracuje jen nějaké brigády,pije alkohol,kouří marihuanu,viděla jsem u něj durman a přesně nevím,co ještě zkusil,i.v.asi nic,ale myslím,že u alkoholu a marihuany to nezůstalo...sám to potvrzuje,ale tyto dvě drogy jsou to hlavní,co ho ničí...Oženil se,má syna,žijí v sociálním bytě...hlavním příjmem jsou soc.dávky.Několikrát jim odstřihli plyn,nebo elektriku za neplacení...On stále nepřipouští žádný problém,nedá se s ním mluvit.Při jakémkoli náznaku je agresivní a sprostý...Došlo to tak daleko,že menželka od něj chtěla odejít...jenže vzal nůž,držel si ho u krku a vyhrožoval,že se zabije...Rodiče dlouho snášeli jeho chování,agresi i dluhy,když řekli dost,odešel ke své nynější manželce a v podstatě trápí ji.Bydlí na Vysočině.Potřebovala bych poradit,jak ho přimět k léčení.Vím,že hlavně musí chtít on sám,ale on si žádný problém nepřiznává! Mě jako sestru v podstatě přehlíží,naše hádky byly časté,chtěla jsem hlavně chránit rodiče.Mám ještě jednoho bráchy,ale ani ten s ním nehne.Chtěli by jsme to řešit,ale za ty roky se stalo mnoho a už opravdu nevíme jak...???Děkuji mnohokrát za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že hlavně se musí rozhodnout k léčení Váš bratr. Není úplně nutné aby "chtěl", na začátku chce ve skutečnosti málokdo. Většinu lidí však donutí okolnosti. A to si myslím, že se děje i ve Vaší rodině. Je vidět, že to na něj nějak působí, snaží se manipulovat, tlačit, možná už je zoufalý. Teď je třeba, abyste vy ostatní byli pevní a drželi přisobě, včetně jeho manželky. Pokud za něj nezačne nikdo z vás řešit problémy, brzy bude muset něco změnit. Největší zlom pravděpodobně nastane, když od něj odejde manželka se synem. Vím, že se to lehko řekne, ale není zodpovědná za to, jestli si on ublíží nebo ne, pokud ona z bytu odejde. Kromě toho, takové výhružky bývají v naprosté většině plané. V každém případě to pro ni ani pro vás určitě není lehké. Možná by stálo za to poradit se společně o postupu, třeba i s nějakým odborníkem.