perník
istri
Dobrý den, už si nějak nevím rady s partnerem. několik let opravdu hodně jel na pervitinu. asi se trochu sžil s představou, že díky tomu svinstvu je lepší, víc toho zvládne, vymyslí a prostě neustále to přede mnou obhajuje. tvrdí mi, že s tím přestal, že je to všechno jen psychika, že to nebere a nemusí. jenže já vím, že mi lže a že v tom neustále pokračuje, sice určitě v menších dávkách, ale i přes to s tím neseknul. vím, že s tím přestat na jednu stranu chce, ale opravdu už nevím, jak pomoct, když to přede mnou mlží. rodiče o ničem nevědí a ani já nepoznám, kdy si dá, jelikož se za těch pár let s tím naučil žít. nechci ho nutit do léčení, ale mám pocit, že asi jiná cesta tu už není.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, uvádíte, že nechcete partnera nutit do léčení, ono to ani moc nejde. Toto rozhodnutí by měl vždy učinit ten, koho se to bezprostředně týká, potom má léčebný proces ten správný efekt. Léčba závislostí je založena především na motivaci, ochotě některé věci změnit, na spolupráci. Chápu, že je zajisté velmi nesnadné vedle takového člověka žít, vidíte jak se ve své závislosti točí stále dokola, jste vedle něj a nevíte jak mu pomoci. Uvádíte, že tvrdí, že již nebere, Vy to však vnímáte jinak. Je pravdou, že někteří dlouhodobější uživatelé jsou schopni konzumaci omezit, přejdou třeba z intravenózní aplikace na jiný způsob podání drogy a mají dojem, že svůj problém s drogou vyřešili. Také mám ze své praxe zkušennost, že se může člověku dlouhodobě na drogách stát, že i po dlouhodobé abstinenci vypadá jako kdyby drogu akutně užil. Pak se opak opravdu špatně vyvrací. Tyto věci se velmi špatně hodnotí přes internet, k tomu je zapotřebí především osobní kontakt. Neuvádíte jak na Vaši nedůvěru v abstinenci od drog přítel nahlíží, zda o ní vůbec ví. Netuším do jaké míry komunikace na toto téma je mezi Váma otevřená, sice uvádíte, že se před Vámi obhajuje, neuvedla jste zda hovoříte o svých pochybách či jste i otevřeně mluvili o případném léčení. Možná Váš partner ještě v tuto chvíli není ještě schopen tuto variantu vůbec připustit. Nic, ale nebrání tomu, že odborné pomoci můžete prozatím využít Vy, jako partner závislé osoby. Zařízení specializované na prevenci a léčbu závislostí, nabízejí ve svých službách mimo jiné i poradenství pro rodiče, partnery a další blízké osoby uživatelů. Nebojte se těchto služeb využít, plno blízkých je využívají, navíc jsou to služby bezplatné a mohou být i anonymní. Můžete se zde poradit jak co nejvhodněji pokračovat dále v komunikaci s přítelem, jaká doma nastavit pravidla, jak ho třeba lépe motivovat k tomu, aby i on sám svůj problém začal řešit jako problém se vším co s tímto úzce souvisí. Také si zcela upřímně myslím, že i Vy si v takto nelehké situaci zasloužíte podporu. Postačí, když mi napíšete jaká větší města jsou Vám dobře dostupná a já Vám vhodný kontakt doporučím. Zatím se mějte hezky a napište. M.K.