léčba závislých
Iva
Dobrý den. Můj syn bere pervitin, jeho slečna heroin. Oba jsou na tom velmi zle, rozhodli se pro léčbu, ale nejsou schopni si nic zařídit. Poraďte, prosím, jak začít, kam se obrátit."Žijí" v Praze. Děkuji, Iva.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Ivo, je velmi dobré, že se oba pro léčbu a využití odborné pomoci rozhodli. Zda nejsou úplně schopni si vše potřebné pro nástup zařídit, můžete jim "trochu" pomoci, tím myšleno zprostředkovat např.první kontakt a třeba je na první konzultaci doprovodit. Také bych Vás ráda upozornila na skutečnost, že léčebným procesem musí projít každý sám za sebe, nemohou do léčby nastoupit jako pár a léčit se společně. Vztah dvou závislých osob je vždy velkým rizikem, asi je teď trochu zbytečné přímo s tímto "tématem" pracovat, aby je např.neodradilo do léčby nastoupit, ale zajisté během léčby se pracovníci budou snažit o to, aby oba pochopili veškerá rizika závislosti. Standartním postupem je, že osoba, která má zájem o léčbu vyhledá Kontaktní centrum pro uživatele nelegálních drog ( kontakt níže ). Během provozní doby Káčka lze přijít kdykoliv, i bez objednání. Je samozřejmě mnohem výhodnější si předem zavolat a dohodnout si první konzultaci, nemusíte čekat a také, když o Vás pracovník bude vědět, bude mít i dostatek času. Pracovník Káčka promluví s dotyčnou závislou osobou, celou situaci zhodnotí a doporučí vhodný typ léčby ( jsou různé možnosti - léčba na některém alkoholicko-toxikologickém oddělení, které bývají součástí psychiatrických léčeben, terapeutické komunity, ambulantní programy formou denního stacionáře ), toto ale bohužel nejde hodnotit přes internet, k tomu je zapotřebí osobní kontakt a konzultace. Pracovníci Kontaktního centra také léčbu pomohou zprostředkovat. Může se stát např., že místo v léčebně či komunitě nebude hned volné k nástupu, v takových případech se žadatel o léčbu zařadí do tvz.pořadníku a dochází v pravidelných intervalech do Kontaktního centra, kde ho pracovníci terapeuticky připraví na léčbu, podpoří ho v motivaci. Vám, jako rodiči, bych doporučila zkontaktovat poradnu pro rodiče ( kontakt níže ). Závislost bývá především také velkou zátěží pro ty nejbližší, proto se nebojte této poradny využít a vše co se kolem užívání Vašeho syna a jeho přítelkyně týká můžete zde osobně probrat. Také si zcela upřímně myslím, že i Vy v takto nelehké situaci zasloužíte podporu a pomoc. V případě Vašeho zájmu zde také můžete využít možnost setkání se s dalšími rodiči s obdobnými potížemi a vzájemně si vyměnit zkušennosti co např.zafungovalo v jiných rodinách, podpořit se, poradit se. Tento kontakt můžete předat i rodičům přítelkyně syna. Veškeré služby jsou bezplatné. Kontaktní centrum SANANIM Na skalce 819/5 Praha 5 tel : 283 872 186 e-mail : kacko@sananim.cz provozní doba : PO 13.00 - 20.00 ÚT 9.00 - 20.00 ST 9.00 - 20.00 ČT 9.00 - 20.00 PÁ 9.00 - 20.00 víkendy + svátky 13.00 - 20.00 Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM Školská 30 Praha 1 tel : 284 824 234 mob : 739-268 527 e-mail : ctrnacta@sananim.cz provozní doba : PO až PÁ 9.00 - 19.00 P.S. tato poradna se nachází v prostorách kavárny Cafe Therapy ( v její zadní části ), je zapotřebí se na konzultaci objednat. V případě dalších dotazů se na naši webovou poradnu můžete opět obrátit, přeji hodně štěstí, mějte se hezky. M.K.