Kamárad bere drogy
veri
Dobrý den! Bratr mého přítele je nejspíš závislý na pervitinu a na marihuaně. Krade věci a peníze, půjčuje si a nevrací. Někdy zmizí třeba na tři dny a nedá o sobě vůbec vědět. Nevím jistě, jestli je to pervitin a myslím, že nic dostupnějšího v naší oblasti není. Velmi zhubl a na rukou a na nohou má rudé pupínky. Jednou jsem ho viděla když si něco dal. Hrozně těkal očima, měl je úplně vykulené a nebyl schopný mi nic říct. Nevím jaké jsou příznaky. Rodiče s ním byli párkrát na sezení, ale nebylo to nic platné. Nyní jsou bezradní a hádkám se také nevyhnou. Vzhledem k tomu, že mu bylo v nedávné době 18 let, nemůžou uvažovat o léčebně, pokud to sám nedovolí. Myslím si, že s drogami se potýká asi rok. Mohli byste mi prosím poradit, jak bych mohla eventuelně kamarádovi pomoct a jak s ním mluvit a tak?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z dotazu vyplývá, že kamarád nemá zájem problém s drogami řešit a ani pravděpodobně nestojí o to, aby mu kdokoliv pomáhal. Pomáhat člověku proti jeho vůli není dost dobře možné, či spíše je to zbytečné a nic to nevyřeší. K tomu, aby kamarád přestal s užíváním drog, potřebuje silnou motivaci (tzn. že si je vědom toho, že má problém, chce ho řešit a ví, proč je důležité ho řešit). Této motivace člověk častěji dosáhne pod tlakem velkých problémů, které si svým chováním způsobil – okolí mu tedy paradoxně pomůže tím, že je za něj nebude řešit. Nejvíce prostředků k motivaci kamaráda mají jeho rodiče – a zvláště tehdy, pokud s nimi žije v jedné domácnosti. Nevím, z jakého důvodu se nevydařila odborná intervence, o které píšete, ale myslím si, že bez odborné pomoci budou rodiče tuto situaci řešit jen obtížně. Služeb odborného zařízení (kontaktního centra či poradny pro rodiče) mohou rodiče využít sami bez přítomnosti syna a o vhodném postupu vůči synovi se zde poradit (účinné v tomto případě bývá vytvoření pravidel společného soužití a stanovení sankcí při jejich nedodržení). Vy sama můžete s kamarádem mluvit o tom, jak moc se vlivem drog změnil, jaké si způsobil problémy se v souvislosti s užíváním drog či může ještě způsobit (o účincích a rizicích jednotlivých drog si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách). Můžete mu nabídnout pomoc při zprostředkování konzultace v odborném zařízení, můžete mu předat kontakt na tuto drogovou poradnu, kdyby se potřeboval na něco zeptat. Samozřejmě také Vy se v případě zájmu můžete v odborném zařízení podrobněji poradit o možnostech pomoci, které máte. Pokud mi napíšete, kde bydlíte, ráda Vám na vhodná zařízení vyhledám kontakty. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky.