co s dcerami
maca
mám dvě dospělé dcery,19 a 21 let obě chodí do školy teď mají končit (pokud je připustí ke zkouškám) Obě kouří pravidelně trávu, diskutovat o tom odmítají, protože s tím nemíní přestat a řeči o škodlivosti jsou prý jen kecy. Starší dcera asi začla šňupat pervitin- zapírá to, ale vše na to ukazuje. Přátelé, kteří za distribuci byli stíháni, noční tahy, doma se mi ztrácí cennosti a hlavně změna jejího chování, je zlá, nesnášenlivá, celou noc nemusí spát a nebo naopak není schopná vstát a jít do školy. O nic nemají zájem, podle nich jsem hrozná stíhačka, která jim ničí život věčným podezříváním a vyslýcháním. Co mám dělat? Jak se k nim chovat? Budu hodně špatná máme, když budu chtí, aby odešly z domu i když školu nedokončí? Pomoci totiž nechtějí, nepomáhají prosby ani hrozby a pokud se budu koukat jak se ničí asi se zblázním. Díky za radu Maca_

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, to, co nyní s dcerami prožíváte, musí být pro Vás velmi náročné – není divu, že přemýšlíte o takto radikálním řešení. Vaše dcery, pokud s Vámi bydlí a Vy je podporujete, by měly dodržovat jasně daná pravidla (plnění domácích povinností, pravidelná docházka do školy, kapesné, neužívání drog, žádné krádeže doma, apod.) a pokud je poruší, pak by měly následovat sankce, mezi které v případě opakovaného porušování a nerespektování pravidel patří i odchod z domu. Dcery jsou dospělé a měly by být zcela zodpovědné za důsledky svého chování. To, že jim budete poskytovat veškerý servis a finanční či materiální podporu je příliš ke změně chování motivovat nebude – motivací k pozitivní změně je často naopak tlak velkých problémů, do kterých se člověk dostává, když není nikým „podporován“. Vzhledem k tomu, že Vaše situace je poměrně náročná a obtížně řešitelná přes internet - doporučuji Vám vyhledat odborníka ve specializovaném zařízení (kontaktní centrum nebo poradna pro rodiče), kde byste se mohla o možnostech řešení a konkrétním postupu poradit. Získáte tak nejenom možnost si o svém problému promluvit s odborníkem, který má s podobnými situacemi zkušenosti, ale získáte i psychickou podporu, kterou, ať již zvolíte jakékoliv řešení, budete jistě potřebovat. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení, napište kde bydlíte a já Vám je ráda vyhledám. Kontaktní centra či poradny pro rodiče poskytují své služby bezplatně a v případě zájmu i anonymně. Přeji Vám hodně síly při řešení Vaší nelehké situace. Mějte se hezky.