kokain
Alexandra
Dobrý den, o drogách toho moc nevím, ale ráda bych se zeptala .. měla jsem přítele, který jak jsem zjistila po čase si občas smrknul lajnu koksu (bůhví jestli jen to). Může se stát, že mě mohl nějak něčím nakazit? Myslím tím hlavně po sexuální stránce. Díky moc za odpověď!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Užívání stimulačních drog včetně kokainu je často spojené se ztrátou zábran a se zvýšením chuti po sexuálních prožitcích, což může vést k sexuálním excesům, větší promiskuitě a také často k méně bezpečnému chování při sexu. Pokud bylo ex-partnerovo užívání kokainu spojené s něčím takovým, tak tu jisté riziko přenosu nějakých pohlavně přenosných chorob je. Také píšete, že si nejste jistá, jestli se u ex-přítele jednalo pouze o šňupání kokainu. Zvýšené riziko by pro vás samozřejmě znamenalo, pokud by užíval nějaké drogy injekčně (a sdílel s někým injekční náčiní), popřípadě, pokud by měl sexuální kontakt s někým, kdo užívá drogy injekčně. Být na vašem místě, tak bych si asi nechala udělat testy na HIV a hepatitidy, především hepatitidu B a C, případně další choroby (syfilis). Testy je možné si nechat udělat prostřednictvím praktického lékaře, případně můžete kontaktovat infekční oddělení nemocnic nebo zdravotní ústav. Můžeme vám i vhodný kontakt doporučit, pokud napíšete, odkud jste. Více info a kontakty najdete na našem webu pod kolonkou Drogy a nemoci nebo např. na http://www.virova-hepatitida.cz/home nebo na www.aids-hiv.cz.