zavislost na pervitinu
Martina
Dobry den, chtela bych se zeptat...muj expritel zacal brat pervitin..nejdriv tak jednou za pul roku pres vikendy, ale posledni tri mesice uz kazdy vikend..vzdy v patek zmizi a v pondeli nebo v utery se vrati..tim padem ty dny nechodi do prace..kdyz uz to takhle bere kazdy vikend v kuse, da se predpokladat, ze to bere i ve vsedni den, kdy chodi do prace???je mi totiz zahadou, ze potom cele dny nespi jako driv, ale ze normalne funguje v praci..znamena to tedy, ze to bere i v tydnu??zornicky rozsirene pres tyden nema, tak nevim...Da se vubec s takovym clovekem, ktery do toho takhle rychle spadnul, neco delat???neda si od nikoho nic rict..jeho rodina by mu chtela pomoct, ale nevi jak...dekuji moc za odpoved

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je vidět, že i přesto, že se jedná o Vašeho expřítele, nejsou Vám jeho problémy lhostejné. Takto přes internet nelze posoudit, jak často a intenzivně expřítel pervitin užívá (také si nemyslím, že je to vzhledem k řešení situace podstatné), nicméně se dá předpokládat, že pokud neužívá denně nyní, může tomu tak zanedlouho být. Z Vašeho dotazu vyplývá, že si expřítel zatím žádné problémy nepřipouští a pravděpodobně je takto spokojený. Pokud on sám nemá zájem se svou situací něco dělat, nikdo jiný(ani Vy a ani jeho rodina) to za něj udělat nemůže – úspěšné řešení problému nezávisí na tom, s jakou rychlostí „do toho spadne“, ale rozhoduje to, zda je dotyčný dostatečně motivovaný s užíváním přestat (chce přestat a ví, proč je pro něj důležité přestat). Pomáhat člověku, který o pomoc nestojí, dost dobře nejde. Ale i přesto může rodina zvolit vůči člověku na drogách takový postup, který jeho motivaci ke změně chování může urychlit. Bohužel ve svém dotazu nepíšete podrobnější informace (např. kolik je expříteli let, zda bydlí sám či s rodiči, jak svou práci zvládá, jaké problémy v souvislosti s užíváním pervitinu má apod.), proto by bylo nejlépe, aby rodiče navštívili odborné zařízení pro uživatele drog (kontaktní centrum či poradna pro rodiče) a poradili se zde o možnostech řešení a o tom, jak k synovi přistupovat, aby ho přesvědčili ke spolupráci a případně k léčbě. Samozřejmě poradenských služeb tohoto zařízení v případě nezájmu rodičů expřítele můžete využít i Vy. Kontaktní centra nabízí služby nejenom uživatelům drog, ale nabízí i poradenství pro rodiče a blízké osoby lidí užívajících drogy. Služby zde jsou nezávazné, bezplatné a mohou být i anonymní. Pokud byste měla zájem o kontakty na tato zařízení, napište, kde bydlíte (či rodiče Vašeho expřítele) a já Vám kontakty ráda vyhledám. Přeji Vám vše dobré. Mějte se hezky.