Alkoholik a syn
mafi
Dobrý den,obracím se na Vás s prosbou o radu. Před rokem jsem se rozvedla, důvodem byl kromě jiného alkoholismus mého muže.Ten nikdy nepřiznal, ani poté co jsme přišli o velký majetek,co nemohl nikdy ráno vstát atd.Lhal, pořád jen lhal..Rozvedla jsem se, s tím, že udělám velkou čáru za životem plném lží a trápení. Toto byl můj naivní sen, který se po roce rozplynul jako obláček páry. Obrácím se na Vás s prosbou o radu, protože sama si rady nevím. Mám s bývalým manželem 2 děti. Jeden syn studuje v zahraničí, domů jezdí jen na prázdniny když vidí otce, v jakém je stavu, není rád, ale říká, že to je jeho volba. Druhý syn, je mu 13 let se tím nesmírně trápí a já nevím, jak mu pomoci. Můj exmanžel, je bez práce, v prac. neschopnosti, dostal plicní embolii, trombozu a další nemoci, nic z toho mu nebrání aby pil a kouřil. Mnohokrát mi volal, že spáchá sebevraždu, jednou se o to pokusil. Nesmírně mne to vyčerpávalo, protože nemám žádné alimenty, sama se musím hodně pracovat, starat se o děti, a místo klidu jsem v noci přemýšlela, jestli se zabije a jak to řeknu dětem. Jednoho dne jsem se rozhodla, že nemá smysl se dál trápit, když volal poslala jsem ho do pr...(omlouvám se za ten výraz), ale bylo to ve mně nahromaděné. Řekla jsem mu, že jedinou věc, kterou jsem ještě ochotna pro něj udělat je odvoz do léčebny. Od té doby se svým citovým vydíráním zaměřil na syna. Syn ho má moc rád, ale ve svém věku by potřeboval lásku a pocit bezpečí. Chodí mu sms jak se s ním loučí, pak mu druhý den volá, aby k němu přišel, když tam přijde je opilý a loudí na něm peníze. Syn kvůli tomu nespí, ráno zvrací, moc se zhoršil ve škole. Nevěděla jsem si rady, tak jsem se obrátila na dětskou psycholožku, když jsme tam byli masírovala si spánky, koukala na hodinky a řekla že máme přijít za měsíc ukázat žákovskou knížku. Bylo mu hůř než před návštěvou a mně také. Prosím Vás, co mám dělat? Jak se synem o tom hovořit? Mám ho za otcem pouštět? Nebo co,? Mám ráda lidi,ale už mě dokonce i napadlo, že by bylo fajn, kdyby se mu ta sebevražda někdy povedla..To je hrůza, pak jsem zase přemýšlela, co to udělá se synem..Když to takhle půjde dál skončím sama na psychiatrii, já už nemám sílu, ani nevím, jak to kvůli synovi řešit, moc se o něj bojím... Moc Vám předem děkuji za radu..

Odpověděl:
Dobrý den, určitě teď prožíváte nelehké období, které je náročné jak pro vašeho syna tak pro vás. Obrátit se na odbornou psychologickou pomoc byl velmi rozumný nápad a i když první návštěva nesplnila vaše očekávání, určitě bych se této možnosti nevzdávala. Zkusila bych se obrátit na jiného psychologa případně na některou z poraden pro rodinu a mezilidské vztahy, které bývají ve všech větších městech. Také by asi bylo dobré kontaktovat OSPOD (Oddělení sociálně-právní ochrany dětí) na MÚ v místě bydliště a případně s nimi probrat možnosti změny úpravy rodičovského styku otce se synem. Nevím, zda jste se vy sama pokoušela s bývalým manželem o jeho chování k synovi promluvit a důrazně mu vysvětlit, ať syna kontaktuje pokud možno střízlivý a bez toho, aby jej citově vydíral a také mu zdůraznit, jaký má jeho jednání na synův psychický stav špatný vliv. Na druhou stranu si umím představit, že jakákoli komunikace s alkoholikem je hodně náročná a probudit v něm pocit zodpovědnosti, byť k vlastnímu dítěti, může být opravdu složité. Asi by bylo dobré, kdybyste na to nezůstávala sama a vyhledala odbornou pomoc také pro sebe. Spolu s terapeutem byste mohli zvážit optimální způsob komunikace jak s bývalým mužem, tak s vašimi syny. A získala byste také potřebnou oporu, kterou si za takových okolností, jaké popisujete, určitě zasloužíte. Bohužel, přes internet se takto složité situace moc řešit nedají. Kdybyste nevěděla, kam se konkrétně obrátit, napište nám region, kde žijete, zkusíme vám vhodné kontakty vyhledat. Přeji hodně sil.