Pervitin
B
Dobrý den, asi před dvěma měsíci jsme zjistili, že má sestra bere pervitin. Zkusili jsme si s ní s rodiči promluvit a vše po dobrém vyřešit. Sestra je zletilá a sama má jíž teméř roční dítě. Po menší hádce souhlasila, že jí budeme namátkově testovat (testy zakoupené v lékárně) a přesvědčovala nás, že to pouze zkusila. Testovali jsme ji, ale testy nebyly jednoznačné negativní výsledek nebyl zcela viditelný. Nyní jsme zjistili, že nám lhala a drogy užívá dál. Pravděpodobně šňupe, bohužel nevím jak často a jaké dávky. Snažili jsme se s ní znovu promluvit, ale vše popřela. Tvrdí, že v ničem nejede, nic se neděje. Vinu svaluje na nás, nechce abychom se jí montovali do života. Moč nám již odmítá dát čímž nás ve všem jen utvrzuje. Když sme na ní udeřili měla hysterický záchvat, celá se klepala, byla agresivní, nadávala...Pořád u sebe chtěla mít své dítě. Myslím si, že ho chtěla použít jako štít. Abychom na ní nemohli. Chtěli jsme ať ho nechá u nás, ale odmítla. Nevíme vůbec co máme dělat když si nehodlá prolém ani přiznat. Především se bojíme o její dítě. Jak jí máme pomoci když ona problém nepřiznává? A je nějaká možnost vzít jí alespoň dítě? Zatím se o něj stará více méně dobře, ale podle nás uspokojuje pouze jeho základní potřeby. Že bere drogy je evidentní už i na jejím vzhledu. Zhubla, je agresivní, podrážděná, nejí, nespí..Děkuji předem za radu.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, toto je opravdu velmi složitá situace především proto, že Vaše sestra pečuje o své nezletilé dítě. Bylo by možná zcela nejrozumější ( vzhledem ke složitosti ) navštívit nějaké odborné zařízení a osobně se poradit jak co nejvhodněji a nejšetrněji postupovat dále. Kontaktní centra pro uživatele nelegálních drog též poskytují bezplatné ( může být i anonymní ) poradenství pro rodinné příslušníky, v některých městech ( např. v Praze ) je specializovaná poradna přímo pro rodiče a další blízké osoby. Když mi napíšte odkud pocházíte nebo spíše větší města, která jsou Vám dobře dostupná, mohu Vám vhodný kontakt doporučit. V tomto případě bych s řešením nijak zvlášť neotálela, bylo by zapotřebí celou situaci co nejdříve začít řešit. Kdyby Vaše sestra i nadále v konzumaci pervitinu pokračovala, mohlo by se také stát, že o své dítě příjde. Sdružení SANANIM (které provozuje tyto stránky) má i terapeutickou komunitu pro drogově závislé matky, kde by se Vaše sestra mohla ze své závislosti léčit a své dítě by mohla mít během celého léčebného procesu u sebe. V Praze je též ambulantní program ( pro Vaší lepší informovanost o těchto zařízeních se můžete podívat na tyto stránky www.sananim.cz - zadat Denní stacionář a terapeutická komunita Karlov ). Než však podniknete Vy, jako rodina, nějaké kroky, bylo by opravdu nejrozumnější vše osobně probrat s odborníkem. Zatím se mějte hezky a napište. M.K.