dotaz - drogy
hanis
Dobrý den. Ve škole děláme projekt o drogách a od mladších žáku jsme dostali otázky na odpovědění. Prosil bych jestli by jste nám s nimi pomohli. 1) Proč se drogy vyrábějí? 2) Jsou extáze legální? Můžou se brát pod dohledem rodičů? 3) Proč lidé začnou brát drogy a proč je tak těžké odvyknout? 4) Dokázala bych pomoci závislému člověku?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pomoci Vám můžeme odkazem na nějakou literaturu a jiné zdroje, ze kterých můžete pak odpovědi na otázky zpracovat. Nečekejte, že za vás budeme dělat "domácí úlohu" :) Kromě toho, odpovědi na otázky, které uvádíte, nejsou zrovna stručné a jednoduché. Co se týče otázky 1), tak úplně nejobecněji na to lze říct, že pokud by nebyla poptávka po drogách, nebyla by ani nabídka. Pokud se na to ovšem podíváte zblízka, tak je to mnohem složitější. Některé drogy jsou zcela volně k dispozici v přírodě, aniž by je někdo vyráběl (např. houby lysohlávky nebo rostliny konopí). Některé drogy se vyrábějí a prodávají zcela legálně (alkohol, cigarety), některé se vyrábějí jako léčiva, která řadě lidem mohou pomoci, ale někteří je zneužívají jako drogu (léky proti bolesti nebo proti úzkostem)... Lidé prostě k užívání látek, které mění psychiku, inklinují a leckteré užívání návykových látek má ve společnosti dost velkou tradici (např. alkoholu u nás v ČR). Takže dokud si lidé budou chtít těchto látek užívat, budou se vyrábět / distribuovat - ať už jde o drogy legální nebo nelegální. Otázka 2) pokud je míněna droga extáze, tak ta legální v ČR není. Takže není povoleno ji brát ani pod dohledem rodičů ani bez něj. Mimochodem, asi neexistuje žádná droga, jejíž užívání by bylo povoleno "pod dohledem rodičů"... Otázka 3) To je hodně složitá otázka a odpověď by vydala na knihu. To, že někdo vyzkouší drogy, může mít velkou řadu důvodů. Nicméně nemusí to znamenat, že jim propadne. To, zda jim propadne, závisí také na mnoha faktorech. Na psychickém a zdravotním stavu dotyčného, na jeho věku, zkušenostech, sociálním zázemí, výchově... To, že je těžké se z nich pak dostat, je dané jednak jejich efektem pro organismus (fyzická závislost a tolerance, změny v nervové soustavě), na psychiku (psychická závislost), ale souvisí právě i s mnoha dalšími věcmi (prostředí, sociální a rodinná situace, zdravotní stav...). Asi bych doporučila k přečtení knihu Kalina, K.: Drogy a drogové závislosti (celá ke stažení na webu www.drogy-info.cz pod sekcí publikace / monografie) nebo web www.adiktologie.cz (především sekci Mýty a stereotypy www.adiktologie.cz/articles/cz/69/Drogy-myty-a-stereotypy.html). Otázka 4) Na to si budete muset zodpovědět sami. Nicméně závislým není jednoduché pomáhat a je efektivnější jim doporučit pomoc profesionální než se snažit o kamarádskou pomoc. O pomoci a léčbě se můžete dočíst na našem webu nebo ve výše uvedené knize či na webu adiktologie.cz.