Heroin
Kejt
Kamárádka byla závislá na kokainu po měsících tvrdé dřiny se toho zbavila... Ale ted už měsíc užívá Pervitin... Potřebovala bych poradit jakým způsobem jí pomoci... Sama Cítí potřebu se z problému dostat..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamarádku starost a chtěla byste jí pomoci. Bohužel v tuto chvíli to vypadá, že kamarádka vyměnila závislost na jedné stimulační droze (kokain) za závislost na jiné droze ze skupiny stimulantů (pervitin). Píšete, že sama má potřebu se z problému dostat, což je první předpoklad k tomu, aby se z toho skutečně dostala a aby byla nějakou pomoc ochotná přijmout. Sama asi tuší, že vyměnit kokain za pervitin není řešení a že se dostala "z bláta do louže". Nepíšete, jak dlouho kamarádka brala předtím kokain, zda se jí podařilo se užívání kokainu zbavit s odbornou pomocí (zda byla někde v léčbě) či bez ní, zda by případně byla ochotná nějakou odbornou pomoc vyhledat, kolik je kamarádce let... V tuto chvíli mi jako nejlepší řešení připadá, aby se o problému zašla s někým z odborníků poradit a probrat, co by bylo v dané situace pro ni nejvhodnější. Pokud mi napíšete, odkud kamarádka je, mohla bych Vám nějaký kontakt na vhodné zařízení či někoho z kolegů doporučit. Mohla byste ji podpořit v tom, aby takový kontakt využila, případně ji tam doprovodit. Služeb např. kontaktních center pro uživatele drog, která jsou v současné době v každém větším městě v ČR, lze využít bezplatně a anonymně. Kamarádka určitě sama ví, pokud se jí dařilo několik měsíců abstinovat od kokainu, že předpokladem pro to, aby to zvládla, je změnit life style a pokud možno přerušit kontakty s lidmi, kteří berou drogy a pokusit se najít si nějakou jinou náplň času, která není spojená s drogami. V tom ji můžete podpořit také. Bohužel o situaci mnoho nevím, takže Vám nemůžu dát nějakou konkrétnější radu. Zatím přeji hodně štěstí.