Potřebuji pomoc!!
spayket
Mám nejlepší kamarádku už od dětství, se kterou jsme prožívaly všechno spolu..od prvních klůků,prvních diskoték opití až po užívání drog..Oboum je nám 20let a pohybujeme se v těchto kruzích 4roky,z nichž 2roky užíváme pervitin se vším všudy..takže čáry a hulení přes alobal bylo na denním pořádku..mezi námy je veliký rozdíl,já mám rodinu a vše v pořádku až tedy na určité problémy co jsem si díky perníku a bývalému příteli prožila,ale ona má odjakživa mamku,která neměla moc zájem a tak ona hledá rodinu všude kde může a plácá se v tom jak to jde..dokavad jsem neměla nového přítele,který byl taky feták(ale slíbili jsme si,že přestaneme a dodržujeme to),tak ona se začala totálně hroutit a šla rapidně na dno..zjistila jsem totiž,že mě už ty drogové "dýchánky" nebavěj, a tak jsem se samozřejmě začala nechtěně vyhýbat automaticky i jí,protože jakmile jsem měla přijít k ní,tak už to tam bylo připravený a já prostě musela říct ne,tak si našla jiné kamarády,se kterýma se nikdy nebavila,protože je odsuzovala jako my všichni,že to jsou špíny fetácký,co jenom kradou a jedou si to rovnou do žíly..jenomže pak sem k ní jednou přišla na návštěvu a ona ho tam měla..pak najednou přišla s tim,že at jí to seženu a že si koupila dvě inzulky a že to je naposledy a že si to chce užít..když jsme se o tom jenom bavily,tak sem nikdy nevěřila,že by to mohla opravdu udělat,ale když mi to zavolala myslela jsem,že se rovnou pozvracím..pak chtěla abych u toho byla abych jí ohlídala..rozpíchala si ruce na všech možných místech,protože se nemohla trefit do žíly a tak si to píchla vedle a pak se jí zamozřejmě udělaly bouličky díky špatně vpíchnutýmu perníku..pak sme se několik dní neviděli,protože jsem byla hodně nemocná,ale včera ke mě přišla a vypadala strašně..Máma jí totiž opět vyhodila z baráku a ona i když tam spí,tak nesmí používat elektriku,nic jíst a ani používat sociální zařízení..jenomže další problém je to,že ona má 40kg a vlastně místo jídla se furt dopuje perníkem,kterej jí už stejně dávno nepomáhá k ničemu,jenom se ničit víc a víc..Včera když přišla,tak mi ukázala její zápěstí,kde měla dva měsíce starou jizvu od toho jak se podřezala žiletkou a skončila na psychiatrii.Ze všeho jsem jí opět tahala já jako vždycky a to na úkor všech a všeho..jenomže neměla jenom znovu rozřízlou jizvu,ale i vpichy na obou rukou..řekla jsem jí totiž rovnou ukaž ruce,vytáhla rukávy a já to viděla..řekla mi na to,že to má z nemocnice a když sem se jí ptala na další informace,tak mi řekla,že jí tam odvezla babička,že měla z ničehonic holotropy..jenomže mi to moc věrohodně neznělo,protože to z ní lezlo jako z chlupatý deky..ta holka se úplně změnila!Problémy s mámou měla vždycky a s kdekým také,protože ona byla ta drzá,arogantní slečinka co si mohla dovolit vše,ale ted je to vyloženě troska a to během chvíle..Mám o ní opravdu strach a nevím si rady..říkala jsem si,že se na ní vykašlu at se v tom vykoupe sama,ale to nejde vím,že by dopadla ještě hůř,bo nejhůř a to v márnici :( Pomozte mi prosím,nevím si vůbec rady..nejraději bych jí odvezla na detox,ale je jí 20 ale tam si jí nenechaj zavřenou,když už je plnoletá a bude chtít odejít..Poradte mi prosím,děkuji moc!!!

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, musí být pro Vás těžké sledovat, jak se nejlepší kamarádka „utápí“ v problémech a chápu, že jí chcete pomoci. Píšete, že kamarádka bude z detoxu chtít odejít – z toho usuzuji, že nemá zájem svou situaci (narozdíl od Vás) řešit. Sama víte, že pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, není dost dobře možné. Z Vašeho popisu situace je zřejmé, že řešením pro kamarádku by byla pobytová léčba v léčebně nebo terapeutické komunitě (detox sám o sobě mnoho nevyřeší). I přesto, že Vaše možnosti pomoci kamarádce jsou v případě jejího nezájmu o řešení pouze omezené, můžete se pokusit kamarádku motivovat k návštěvě kontaktního centra, kde ji pomohou vybrat a zprostředkovat nejvhodnější typ léčby. Mohou jí zde pomoci s řešením i dalších případných problémů – zdravotních, sociálních, právních. Kamarádku můžete podpořit i tím, že s ní půjdete společně na první setkání. Jakákoliv Vaše pomoc ve formě poskytnutého zázemí, pomoc finanční či materiální bez současné změny kamarádčina chování bude pouze oddalovat dobu, kdy kamarádka bude nucena pod tlakem okolností svou situaci řešit. Nezapomeňte na to, že můžete být stále ještě zranitelná vzhledem k užívání pervitinu, a proto byste si měla určit hranice svého pomáhání – tak aby to pro Vás bylo bezpečné a co nejméně ohrožující. Bude to znít asi tvrdě, ale i přesto, že jste měly (nebo stále máte) mezi sebou hezký vztah, nejste za to, jak kamarádka dopadla a za to, jak dále se svým životem naloží, zodpovědná, za svůj život však zodpovědná jste. Z Vašeho dotazu cítím, jak jste znepokojená, myslím si, že by nebylo od věci si o celé situaci popovídat s odborníkem (ve zmiňovaném kontaktním centru) – v rámci osobního kontaktu si můžete řadu věcí ujasnit a získáte zde také podporu, kterou nyní velmi potřebujete. Když budete mít zájem o kontakty, napište, kde bydlíte a já Vám je ráda pošlu. Přeji Vám hodně štěstí a gratuluji k abstinenci! Mějte se hezky.