co mám dělat?
Zdenka
Dobrý den,mám podezření,že můj syn kouří marihuanu,vím,že kouří cigarety,našla jsem u něj ve špinavém prádle zapalovač.Nedávno volala p.učitelka ze školy,že byl ze syna cítit alkohol,přiznal panáka slivovice,kterou přinesl spolužák.Snažím se mu věřit.Už delší dobu má výkyvy nálady,jednou nahoře,pak najednou vztek,agresivita,deprase,přičítala jsem to pubertě.Už na prvním stupni jsme chodily do psych.poradny,má LMD,dys.poruchy a problémy s chováním jsou v podstatě stále,někdy méně,někdy více.Nyní se to ale vystupňovalo,jde ven a za hodinu přijde s úplně jinou náladou.Jak poznám,že užívá drogy?Mám zkusit nějaké testy z moči?Synovi bude v květnu 16 a chodí do 9.třídy,půjde do učení.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, více informací o jednotlivých drogách se můžete dočíst na tomto webu v různých rubrikách ( např. marihuana v rubrice Halucinogeny ). Udáváte, že jste díky LMD navštěvovali psych.poradnu, problémy se poslední dobou stupňují a Vy jste nabyla dojmu, že Váš syn by mohl mít potíže s nelegálními drogami. Neuvedla jste, zda-li jste na toto téma zkoušela se synem hovořit. Komunikace v těchto případech bývá tím nejdůležitějším nástrojem, ale umím si představit, že vzhledem k věku syna to nemusí být zrovna snadné. Také se tážete na testování. Testy samozřejmně pro Vaši kontrolu provádět můžete, my ale vždy před tím, než-li s tímto rodiče začnou, radíme, aby vše nejdříve osobně probrali s odborníkem a připravili se na možná úskalí, která testování s sebou přináší. Provádění testů je vždy velkým zásahem do soukromí a do důvěry, také je zapotřebí, abyste Vy jako rodiče byli dobře připraveni na obě možné varianty výsledku a měli připravenou strategii co dál v případě pozitivního (i negativního) testu. Také Vás musím upozornit, že samotné testování Vám pouze ukáže, zda byla či nebyla v poslední době užita konkrétní droga, nic Vám to nevypoví o celkové situaci, jak často je droga užívána, s jakými lidmi se testovaná osoba stýká, jaké má potíže atd...Když mi napíšete jaká větší města jsou Vám dobře dostupná, můžeme Vám vhodné odborné zařízení v místě Vašeho bydliště doporučit. Nemusíte se ničeho obávat, plno rodičů využívá poradenských služeb pro rodiče, jsou to služby bezplatné a mohou být i anonymní. Nebojte se a napište. M.K.