syn a pervitin
jana
Dobrý den,můj syn si píchá asi 5 let pervitin.Nevím jak často ale myslím že vzhledem tomu že nepracoval tak asi ne pravidelně.Žil s otcem/jsme rozvedený/ale otec ho vyhodil z bytu.Syn mi tvrdil že bydlí u kamaráda ale zjistila jsem že žil na ulici.Letos v zimě jsem se mu snažila pomoc.Už má kde bydlet,začal pracovat,podmínka byla že přestane s brogama.Tvrdí že už nic nebere pracuje od rána do večera ve firmě u známého.Nevěřím že nic nebere,je nervozní,má problémy s očima má je červené.Pokud má volno tak courá venku.Říká že je s kamarády na pivě.Potí se.chceme mu pomoc.Prosím o názor.Myslíte že je možné přestat si píchat bez léčby?Jsou nějaké stavy nebo bolesti když si nic nevezme?Je mu 28 let.Začal brát drogy krátce po rozvodu mám výčitky svědomí.Vím od známých který ho viděli kdysi sfetovaného na ulici že měl i takový stavy že se schovával za keřem a prý se bál že ho honí policie,že je obklíčený a přitom tam nikdo nebyl.Je možné aby sám bez odborné pomoci přestal:Moc prosím o odpověd.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Vaše obavy o syna jsou pochopitelné, i snaha mu pomoci. Ve Vašem dotazu je hned několik otázek, budu se snažit Vám postupně odpovědět na vše, co jste zmínila. Tážete se, zda je možné bez léčby přestat intraven.užívat pervitin. Ano, možné to je. Pervitin je látka, na které vzniká především závislost psychická, takže při vysazení drogy žádné velké komplikace po fyzické stránce nehrozí. Také se tážete na nepříjemné stavy či bolesti. Vysazení pervitinu není tolik o bolesti, jako spíše o velkém vnitřním neklidu, podrážděnosti, celkové nepohodě. Organismus je spíše vyčerpán, jelikož pod vlivem pervitinu uživatelé nespí a mají sníženou potřebu příjmu potravy ( proto celkové oslabení ). Bez odborné pomoci spíše hrozí to, že se závislá osoba po krátké abstinenci k užívání vrátí, jelikož touha po droze je silná a bez odborné pomoci se závislá osoba jen ztěží vyrovná s celým procesem, kterým je při léčbě závislosti potřeba projít, aby výsledkem byla udržitelná trvalá abstinence a fungování v běžných denních situacích a povinnostech bez jakéhokoli užívání. Také se může stát, že neodléčený závislý vymění svou primární drogu za jinou ( tvz. přesmyk závislosti - např. pervitin za alkohol ). Proto je dobré v případě, že se závislost prokáže, ji odborně léčit, tím se šance na úspěšné zvládnutí problému mnohonásobně zvýší. Také jste uvedla, že Vašeho syna zahlédli známí schovaného za keřem. Toto jsou známky toxické psychózy, které při užívání pervitinu bývají velmi častou záležitostí. Toxická psychóza je stav obdobný schizofrenii, osoba která se v ní akutně nachází, není schopna rozeznat rozdíl mezi svými bludnými představami a realitou. Dosti častými pocity v těchto psychózách bývají pocity pronásledování, vztahovačnost ( paranoia ), obava o svou osobu. (Proto úkryt za keřem). Tak, jak jsem již zmiňovala, přestat bez odborné pomoci lze. Nebudu říkat, že je to nemožné, jelikož existují lidé, kterým se to podařilo. Ale v porovnání s lidmi, kteří svůj problém se závislostí opravdu zodpovědně řešili během své léčby a posléze doléčování, se jejich fungování v běžném životě často liší, právě např. v odpovědnosti k sobě samému, k abstinenci, ke všemu, co může být ohrožující ( měkké drogy, alkohol, automaty apod. ). Již jsem to zmiňovala, s odbornou pomocí se šance na úspěch mnohonásobně zvýší. Jestli Váš syn ještě není ve fázi, kdy by byl ochoten svůj problém nazvat problémem a začít jej řešit, (protože toto je vždy první a základní výchozí krok bez kterého to bohužel nejde), můžete prozatím odborné zařízení navštívit Vy a využít poradenství pro rodiče, které tyto zařízení ve svých službách též nabízí ( bezplatně ). Můžete podrobněji Vaši konkrétní situaci rozebrat, poradit se, jak pokračovat v komunikaci se synem a jak třeba syna lépe motivovat k nějaké pozitvní změně. Také si zcela upřímně myslím, že byste si i Vy zasloužila podporu, jelikož tyto situace nebývají zrovna jednoduché, sama jste zmínila pocity viny s tímto provázané...postačí, když napíšete, jaká větší města jsou Vám dobře dostupná, pokusím se Vám vhodný kontakt doporučit. Nemusíte se ničeho obávat, plno rodičů těchto poradeských služeb využívá, můžete to zkusit také. Zatím se mějte hezky a napište. M.K.