brácha
čára
Dobrý den, můj starší brácha ulítá na perníku, už několik let. Zkoušel léčebny, ale vždycky zdrhnul.Chodil na Ovčí hájek k p. Nedvědovi, docela to s ním šlo, ale taky to vzdal. Pořád se tahá s různýma partama, nepracuje, krade doma i venku. Všichni jsme s ním dokud to šlo, absolvovali různá sezení a rodinné terapie, kde jsme museli poslouchat ty jeho nesmysly a výmysly, urážky, lži a příběhy které si v hlavě poskládal z vyprávění jiných závislých se kterými se stýká. Psychyatr jemu i nám sdělil, že má již natolik poškozený mozek z drog, že z nich blázní, má nevyzpytatelné chování, byl několikrát hospitalizován, napadal všechny, měl halucinace, bludy, pronásledování, mluvil jako by byl z jiné planety. Máma se léčí se srdcem a tlakem, měla 1 tabletu, ale za posledních 5 let je na 13 tabletách denně, má již za sebou 3 operace. Trápí se tím jeho chováním. Doma všechno zničil, natahal sem kontejnery bordelu, které naši nechají vždy vyklidit, ale za týden je to doma zase. Museli mu zrušit trvalý pobyt, zaplatili exekutorům přes 200 tisíc za jeho dluhy, a on dál seká dluhy, je na mámu drzý, dokonce ji i napadl. Na pár dní se někam zdekuje, ale pak zase příjde, s prosbami aby mu naši pomohli a oni mu zas pomáhají, vydrží dodržovat pravidla tak týden, bere léky co mu napsal psychiatr, ale pak zase uteče oknem a několik týdnů o něm nevíme. Nechá si dobít kredit, aby byl s námi ve spojení, ale neozve se, když mu naši volají, tak je číslo nedostupné, nebo ho má už zase někdo jiný. Mám hodně známých, spolužáků, kteří taky jeli v drogách ale dostali se z toho, protože chtěli. Ale brácha nechce, jen na nás všech parazituje, potřebuje nás, jen aby zase něco doma ukradl, říkám našim nepouštějte ho už domů, nemá tady co dělat. Ale on vykope dveře, a vleze sem. Máma je doma pořád sama, všichni jsme v práci, a on ji vyhrožuje, naposledy ji řekl, že by už mohla chcípnout, aby aspoň po ní něco zdědil, když už ho dovedla na ten svět a teď se o něj nechce starat, je mu 26 let, neví co je to práce, vyučil se, ale nikdy nepracoval. Mámu má udajně rád ale taky ji hrozně nenávidí, mám obyvy, že se mu to jeho agresivní chování jednou vymkne z rukou a bude malér, pořád má u sebe nůž, nebo plynovou pistoli. Všichni říkají, že by se narkomanům mělo pomáhat, chráníte je,že jsou nemocní, ale nemocní by se měli léčit, a pokud jsou tak nebezpeční jako narkomani jsou, tak by jim léčba měla být nařízena. Obtěžují okolí, stojí nás pracující peníze, jsou nebezpeční na roznášení nemocí, okrádají, podvádějí a lžou až se jim od pusy práší...v ale kdo ochrání nás kteří pracujeme, nikoho neobtěžujeme, a přesto jsme ohrožováni. Naposledy když byl doma řekl - jsem narkoman, chci být narkoman a vy s tím nic neuděláte, ale chci tady bydlet s váma, mít se kde vyspat, najíst, vykoupat se a vzít si čistý prádlo, co vám to vy zbohatlícký podnikatelé udělá. Barák je váš, nájem neplatíte, tak vo co gou. Naštvalo mě to, protože si myslí, že je tady všechno zadarmo, že když pracujeme, tak máme miliony pro něj, ale že se musí platit voda, plyn elektřina, jídlo, a hypotéka na dům to ho nezajímá. To jde mimo něj. Vím, že nejsme jediní, kdo má problémy s narkomanem, čtu poradnu, ale štve mě, že se s tím údajně nedá nic dělat, dokud narkoman nebude chtít, štve mě, jak k tomu ostatní poctivci příjdou, proč bychom měli na lidi co sami a dobrovolně ničí své životy doplácet, proč bychom je měli litovat, kdyby každý řešil problémy drogama, pitím, rvaním se, tak kam by lidstvo přišlo. Už žádný úlevy a mazlení se s nima, začněte být na ně taky trochu tvrdý, než tady bude plno netahavých narkomanů, kteří si budou jen stěžovat jak se jim ubližuje, ale nejsou ochotni sami proto nic udělat, jen čekají a berou.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, to, co se svým bratrem prožíváte, jistě není nic příjemného, ale obávám se, že si stěžujete na nepravém místě. Pokud opravdu čtete poradnu, tak se sice můžete dočíst, že plnoletý závislý musí s léčbou souhlasit, ale myslím, že se můžete také dočíst, že např. rodiče mají poměrně dost prostředků na to, aby takového člověka k léčbě motivovali (ostatně také jste si jistě přečetl, že případná nedobrovolná léčba by byla stejně neúčinná, neboť úspěch léčby závisí především na motivaci závislého a na jeho aktivním přístupu). Podle toho, co popisujete, nemá bratr důvod, proč by své chování měnil, natož aby se šel léčit – žije si poměrně spokojený život bez povinností, bez zodpovědnosti za své chování a ještě si k tomu užívá na drogách. Narkomanovi nepomůže přestat brát drogy to, že za něj někdo zaplatí dluhy, že mu, když potřebuje, poskytne zázemí i s veškerým servisem nebo že mu toleruje agresivní chování. Pomůže mu, pokud bude za své chování nést zodpovědnost a pokud na něj dolehnou problémy, které si svým chováním způsobil a bude je muset řešit. Situace, kterou popisujete musí být pro Vaši rodinu velmi obtížná, ale pouze rodina (tedy především rodiče) má prostředky na to, aby situaci řešila. Vzhledem k tomu, že bratr navštěvoval p. Nedvěda, usuzuji, že jste z Prahy - doporučuji tedy Vám i Vašim rodičům využít služeb Poradny pro rodiče Sananim, Café Therapy, Školská 30, 110 00 Praha 1, telefon: +420 739 268 527, +420 284 824 234, e-mail: ctrnacta@sananim.cz. Kontakt s odborníkem pomůže Vaší rodině se v celé situaci zorientovat, může pomoci najít způsob, jak bratra ke spolupráci a k léčbě motivovat a může Vám být i oporou v tomto obtížném období. Služby tohoto zařízení jsou bezplatné a mohou být i anonymní. Přeji Vám, abyste brzy našli způsob, jak situaci s bratrem řešit. Mějte se hezky.