co můžeme udělat
praha10
Dobrý den, obracím se na Vás o pomoc. Dnes jsme se dozvěděli, že můj bratr nechodí již několik měsíců do práce. Vaří pervitin,který prodává, aby si vydělal peníze na svoji dávku heroinu, kterou si každý večer píchá se svojí přítelkyní. ( přítelkyně se již léčila, ale opět se k drogám vrátila ) nevíme kde bratr přespává, nebere telefon a vymýšlí si...slíbí, že přijde domů,ale nepřijde a má vypnutý tel...pořád si vymýšlí nějaké nesmyslné výmluvy. Nevíme kde máme začít, abychom mu pomohli. Chceme se pokusit mu pomoci. Chci se zeptat zda musí souhlasit s odvykací léčbou? Co máme udělat? Izolovat ho od party? Kde vlastně máme začít....?

Odpověděl: Uživatel Testovací
Dobrý den, z Vašeho dotazu je patrné, jak Vám na bratrovi záleží, je to pochopitelné, ale není to samozřejmé. Užívání drog u ostatních členů v rodině je náročná situace. Někdy se taková situace dá zdárně řešit v rámci tohoto rodinného kontextu (např. se obrátit o spolupráci se zařízením, které nabízí rodinné poradneství). Pravdou však zůstává, že užívání jednoho člena vždy ovlivňuje i ostatní členy rodiny, proto jsem Vás chtěl ujistit, že je pochopitelné, že hledáte pomoc hlavně pro svého bratra, ale že také máte nárok na pomoc Vy sama a zbylí členové rodiny (jeho rodiče atd.). Je možné, abyste se obrátila na běžnou psychologickou pomoc, či Vám můžeme doporučit nějaké adiktologické (zaměřené na drogovou problematiku) zařízení, které byste měla nejblíže. Jeden ze seznamů takových zařízení je v mapě pomoci na portálu www.drogy-info.cz. V situaci, kterou popisujete, se jeví jako důležité, asi nejdříve zmapovat lépe situaci. Sama se ptáte na otázky, které by možná nejlépe věděl odpovědět Váš bratr. Pokud chce něco měnit, má nějakou motivaci uvažovat o abstinenci, pak mu jistě můžete různě pomoci při zařizování předléčebného poradenství či léčby. Můžete ho někam doprovodit, atp. Ze všeho nejdříve je však potřeba vědět, co vlastně chce. Totiž, jestli je to tak, že třeba chce aktuálně brát drogy dál, moc toho asi nesvedete. Je to ale těžké přijmout. Odvykací léčba je v drtivé většině případů dobrovolná, klient může kdykoli léčbu opustit, rozhodne-li se pro to. Snažit se ho izolovat asi také mnoho nepomůže, bude-li se tam on chtít prostě vracet. Držím palce.