Alkohol
Ondra
Dobrý den, potřebuju poradit. O malička jsem sportoval a do svý 18 let jsem vůbec nepil alkohol. Pubertu a dospívání si uvědomuju že jsem snášel velké tlaky a zodpovědnost vůči škole až ted si uvědomumuju že jsem školu i když jsem se neučil špatně hodně psychicky negativně prožíval. Přísná výchova otce byla také negativní k mé psychice. Od 22 jsem užíval nějakých pět let na party víkednově extázi a alkohol. To mě pak pustilo oženil jsem se zplodil potomka ale alkohol stále o víkendech byl můj společník na zábavách. Po stavbě rodiného domu který byl náročný na psychiku (samé starosti a problémy, peníze lítaly, každý vás chtěl okrást) jsem začal více pít. Když si dám doma dvě láhvě vína tak je to ještě v pohodě ale jednou za týden se mi stane ze se napiju a nevim kdy skončit domů nedam vědet kde jsem a prijdu treba v sedm ráno někdy piju i druhý den. Většinou jde o víkendy kdy je volno a nejsou povinnosti. Manželka je naštvaná moje máma je naštvaná a já si uvědomuju že asi jedinné východisko je přestat úplně pít. Zkoušel jsem nepít vydržel jsem to vždy 14 dní nebo tři týdny. dokonce jsem si uvědomoval jak je to super a že mi to vlastně vůbec nechybí. samozřejmě chutě na alkohol byly hlavně večer, přes den ani ráno vůbec by mě nenapadlo pít. Prostě nemám stopku a bud neco delam naplno nebo nedelam nic. prijdu si nevyrovnaný léčil jsem se v dospivani na tezke deprese a urcite uzivani extaze me psychice neprispelo. Vim ze kdyz prestanu pit vyresi se spoustu problemu. Ale je tezke si priznat ze mam problem, bojim se nekam jit pod svym jmenem aby jsem mel nekde v zaznamech ze mam problemy s alkoholem. ale asi bych potreboval nejakou odbornou pomoc. kam bych se mohl obratit aby jsem se mohl poradit a aby jsem se nemusel citit blbě? ale bojí me se že to nezvládnu a nechci aby si lidé o mě říkali že jsem alkoholik to je blbá nálepka. Prostě vždycky po nějakém tahu mam hrozné deprese a vždycky si ríkám ze nekam zajdu a skoncuju s tím ale pak člověk jakoby zapomene a je to furt dokola. Z logického hlediska vím ze jestli to tak bude pokračovat můžu přijít o rodinnu o zdraví atd. jako to tak bývá. prostě cítím že mi ten alkohol už více bere než dává... děkuju za radu

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že jste se rozhodl řešit užívání alkoholu dříve, než se dostaví závažné problémy, velmi oceňuji Váš náhled na problém s alkoholem, včetně potřeby vyhledat odbornou pomoc. Vzhledem k tomu, že, jak píšete, jste v dospívání trpěl těžkými depresemi, bylo by dobré vyhledat odbornou psychiatrickou pomoc – případná psychická porucha může být příčinou Vašeho problému s alkoholem. Doporučuji Vám tedy navštívit psychiatra (je možné využít služeb i v AT ambulanci, která je přímo zaměřená na ambulantní léčbu závislostí) a poradit se zde o nejvhodnějším postupu. Není třeba se obávat toho, že by se někdo mohl dozvědět o Vašich problémech s alkoholem, neboť povinností každého zdravotnického pracovníka je zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v přímé souvislosti s výkonem zdravotnického povolání. Mlčenlivost musí být zachována jak o skutečnostech medicínského tak nemedicínského charakteru. Lékař ani ostatní zdravotnický personál nesmí poskytovat informace o diagnóze, o léčebných postupech či o rodině. AT ambulance či podobná zařízení také často nabízí anonymní léčbu, ale léčba pak nemůže být hrazena zdravotní pojišťovnou – musel byste si jí uhradit sám (např. zde si můžete přečíst odpovědi na nejčastější otázky v zařízení, kde se mimo jiné zabývají ambulantní léčbou alkoholové závislosti http://ondrejov.cz/oddeleni-pro-lecbu-zavislosti/nejcastejsi-dotazy/). Kontakty na vhodná zařízení si můžete vyhledat na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty ve Vašem regionu ráda vyhledám. Přeji Vám vše dobré. Mějte se hezky.