reakce na odpověď Báry Orlíkové
monika s ivanem
Velice děkuji za odborné rady, které jste mi zaslala! Pokud by jste byla tak ochotná a měla by jste zájem o podrobnější popis mé situace, zašlu Vám svůj "příběh". Snad nebudu litovat.. Ale jistě jste se stím už setkala, jak si mladá děvčata hrozně vymýšlí, jen aby se jim věnovala větší pozornost.. Možná Vás jen tahám za nos. -Tímto bych rozhodně nechtěla znevažovat Vás a Vaši poradenskou službu, kterou poskytujete!!- Ve zkratce mohu říct, že kontakt s návykovými látky se týká (možná) přímo mne, v součastnosti jsem trestně stíhaná (ale dost možná si jen vymýšlím..) za nedovolenou výrobu a držení omamných a psychotropních látek a jedů - zatím posouzení na odst. 1, proces stále probíhá; má advokátka mi dala kontakt na PhDr. Helenu Kuhlovou (Opava), ale zároveň potvrdila mé obavy z tzv. Oznamovací povinnosti. Zhruba od 11.-12. roku jsem se léčila z mentální anorexie u několika psychiatrů (moje současné bmi 14,8), musela jsem užívat řadu medikamentů (správně bych měla být v péči psychiatra a užívat medikamenty i nadále, ale odmítla jsem v době, kdy se již blížilo dovršení mého 18. roku), byla jsem hospitalizovaná v PL Opava a stále navštěvuji psychologa (asi 4 intervaly spolupráce a odmlky). Zřejmě se u mne vyskytuje řada psychických abnormalit (nebo přesněji řečeno poruch..), které mi celkem znemožňují běžný způsob života a začlenění se do společnosti.. Dle psychologa mám vlivem výchovy a dalšími vlivy (z rodiny) působících během mého dospívání "zdeformovanou" osobnost - což si nemyslím, naopak si myslím, že můj postoj je správný. Mé problémy, které sleduji: jsem silně ovlivnitelná okolím a nejsem dost silná tak nějak začít žít sama za sebe - dělat sama nějaká rozhodnutí, mám silné vazby na rodinu a zaryté návyky (teď nemyslím nějaké spojené s drogami..), o kterých si nedovedu představit, že by se jen nějak pozměnily, mám potřebu vycházet každému, kdo se ke mě nechová zle, vstříc a všemožně pomáhat a podporovat, utvářím si silné vazby také k těmto lidem, soustavně asi nedovedu "normálně" vnímat svou postavu a od ranného dospívání u mne přetrvávají projevy "anorexie", které v průběhu dospívání jen mění na intenzitě (po nedávném dosažení 18.roku jsou celkem akutní), mám asi příliž ambiciózní očekávání od svého života, svůj životní postoj jsem zformovala dle vzoru mého otce, podle požadavků svých rodičů, aby byli spokojení, velmi toužím po tom, být úspěšná jako můj otec, aby na mne mohl být hrdý, maximálně se snažím vyplnit každé přání své rodiny, aby mohli být ze mě rádi.. Zde se kříží tlak ze strany rodiny a okolí, se kterým si nedovedu poradit. Ještě bych zmínila, že moje rodina je velmi úspěšná a rodiče mi poskytují maximální zázemí a vše, co potřebuji ke studiu a pod. Momentálně bojuji hlavně s ppp a stresem, se kterým se potýká hlavně moje rodina (kvůli trestnímu stíhání) - snažím se napnutou atmosféru bagatelizovat, nechci aby dopadaly takové nepříznivosti na mou rodinu, upřednostnila bych jakýkoliv tvrdý dopad na mou osobu, kdyby se tím vše vyhlo mé rodině.. Dále mám problém se školou, nejde v žádném případě o prospěch, ale potýkám se v každém kolektivu s nepřátelským chováním až šikanou. Stručně shrnuto buď si své pocity nedostatku kompenzuji buďto špatným chováním (kde mají možná zastoupení právě drogy), nebo realizací své představy o ideální postavě - větší úpravou přijmu potravy.. Bohužel ten, na kom mi nejvíce záleží, je ze mne hrozně nešťastný a má strach z mé smrti a já vím, že nedělám dobře a zároveň nejsem dost silná čelit svým problémům sama a najít vhodné východisko bez odborné pevné pomoci, asi.. Předem děkuji za čas, který nad tímto vzkazem ztratíte a za případnou další odpověď, se kterou by jste mi poskytla další rady.. Přeji hezký den a prosím berte v úvahu věrohodnost internetu a zneužívání anonymních služeb např. nudící se mládeží. Děkuji za pochopení..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Co se týče té oznamovací povinnosti, tak mám pocit, že ve Vašem případě je to irrelevantní, protože už trestní stíhání probíhá. Takže pokud byste vyrazila za někým z odborníků, tak nemá proč cokoli hlásit, neboť to už "ohlášeno" je. Takže obavy nejsou na místě. Tedy pokud nejste zapojená do nějaké další trestné činnosti, na níž by se povinnost vztahovala a kde trestní stíhání zahájeno není. Podle toho, co popisujete o svých psychických potížích, tak myslím, že psychoterapeutická pomoc a medikace (především s ohledem na poruchy příjmu potravy) je nanejvýš na místě. Možná by bylo dobré také uvažovat o nějaké formě rodinné terapie, protože podle toho, co píšete, má v tom celém Vaše rodina dost důležitou roli a možná by Vám to pomohlo vyjasnit si řadu věcí, se kterými si nyní ani vy ani vaši blízcí nevědí rady. Nevím, nakolik v tom všem hrají roli drogy, zda se jedná o nějaký experiment nebo o dlouhodobý problém, závislost. Pokud je to druhá varianta, pak by asi bylo vhodné vyhledat nejprve léčbu z drogové závislosti a v rámci léčby řešit i ostatní související psychické a zdravotní potíže. Existují zařízení, kde by vám s tím mohli pomoci (léčebny zaměřené na problematiku závislostí, terapeutické komunity). Já bohužel nemohu situaci takto po internetu úplně zhodnotit a nabídnout vám nějakou konkrétní radu nebo řešení. Zkuste využít ten kontakt, který vám nabízela advokátka, a pokud by vám psycholožka z nějakého důvodu nevyhovovala, tak napište znovu a pokusím se vám najít někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit (pokud mi napíšete, odkud jste). Zatím držím palce.