marihuana 2 - dotaz pro markétu
máma
Díky moc za odpověď. Dcera má výborné studijní výsledky, je chytrá, aktivní, inteligentní. Naše rodina je úplná, bezproblémová, vyrovnaná. Hovoříme o "trávě" otevřeně, ale naše názory se různí. Já vycházím z různých tv dokumentů, kde každý narkoman řekne, že na marihuaně začínal. Dcera mě přesvědčuje, že na občasném užívání není nic špatného. Vím, že marihuanu kouří hodně mladých lidí. Možná si dělám zbytečné obavy, ale co když jednou bude pozdě...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Vaše obavy jsou naprosto pochopitelné. To, co se s občasnou konzumací THC Vaší dcery stane či nestane v budoucnu, však opravdu nelze moc předvídat. Je, ale velmi dobrým znamením, že fungování Vaší dcery je v pořádku, má dobré výsledky ve škole, je aktivní atd.. Předpokládám, že kdyby byl její problém s užíváním nadměrný, tyto záležitosti by pak v reálu vypadaly jinak (šparné výsledky či přerušení studia, ztráta veškerých zájmů, nezodpovědnost atd.) Také je velmi dobré, že na toto téma doma otevřeně hovoříte, z toho je vidět, že má ve Vás důvěru a to je velmi podstatné. Ve velké většině případů toto děti svým rodičům nepřiznají a na toto téma s nimi vůbec odmítají hovořit. Bylo by dobré celou situaci průběžně nenásilně monitorovat a v případě, že byste si všimla nějaké negativní změny v chování, plnění svých povinností, v komunikaci s Vámi, po té bych tuto záležitost řešila nabídnutou pomocí. I když převážná většina uživatelů tzv. "tvrdých" drog uvádí, že kouřila/kouří i marihuanu (ale také tabák a zpravidla konzumovali i alkohol), zdaleka to neznamená, že všichni kuřáci marihuany skončí na pervitinu nebo heroinu. Většinou je to po nějaké době prostě přestane bavit a najdou si v životě jiné priority. Tím samozřejmě nechci rizika marihuany bagatelizovat, obzvláště v případech, kdy se to s její konzumací přehání, dokáže v životě nadělat poměrně závažné potíže. Navíc je to nelegální droga, takže hrozí i problémy právní. Možná Vám v tuto chvíli mohu doporučit návštěvu Kontaktního centra pro uživatele nelegálních drog, kde byste si v případě Vašeho zájmu o současné situaci mohla podrobněji pohovořit. Kontaktní centra poskytují ve svých službách mimo jiné i poradenství pro rodiče a blízké osoby. Plno rodičů tyto služby využívá, nebojte se jich využít také. Jsou bezplatné a mohou být i anonymní. Kontaktní centrum RIAPS Náchodská 359 Trutnov tel : 499 814 890 mob : 731-441 267 e-mail : harm.reduction@seznam.cz provozní doba : PO 11.00 - 16.00 ÚT 11.00 - 16.00 ST 11.00 - 17.00 ČT 11.00 - 16.00 PA 11.00 - 16.00 poradenství pro rodiče : všední dny 9.00 - 11.00 PO + ST 16.00 - 17.00 P.S. na konzultaci je zapotřebí se předem po tefonické domluvě během provozní doby objednat, též možno přes e-mail. Mějte se hezky a kdykoliv budete potřebovat, klidně zase napište. Ať vše dobře dopadne. S pozdravem M.K.