antabus
Mája
dobrý den, partner právě prodělává tříměsíční protialkoholní léčbu, s tím, že po jejím absolvování bude moci začít brát Antabus. Je možná brát jej i déle než jeden rok, jak je doporučeno? Nebo to ze zdravotních či jiných důvodu není déle možné? Mám obavy, že po jeho vysazení začne brzy zase pít. Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, je opravdu dobré, že Váš partner vyhledal odbornou pomoc a svůj problém se závislostí začal řešit. Antabus je do jisté míry jakýsi "pomocník" při udržení abstinence. Upřímně řečeno, zda bude Váš partner pít či nikoliv, mnohem více závisí na tom, do jaké míry bude na sobě pracovat a jak moc bude motivován. Když se závislá osoba rozhodne, že abstinenci držet nechce, je pak užívání antabusu jaksi zbytečné. Když Váš partner bude vnímat i po roce, že se s antabusem cítí jistěji, může ho samozřejně užívat i nadále. Je vždy dobré toto konzultovat s ošetřujícím lékařem, nechat si případně udělat jaterní testy apod.. I když umím si představit, že i kdyby antabus měl případně nějaké neblahé vedlejší účinky, pořád to může být pro organismus menší zátěž než nadměrná konzumace alkoholu. Toto jsou ale vždy individuální záležitosti závislé na konkrétní situaci, proto nelze podat universální odpověď, která by byla aplikovatelná pro všechny. Co ale mohu vřele doporučit naprosto všem, kdo se se závislostí potýkají, je - na léčbu navázat vhodným doléčovnáním a nějakou dobu po léčbě být v intenzivním ambulantním kontaktu. Doléčování je nezbytnou součástí celého léčebného procesu a na závislé osoby nejvíce "nástrah" čeká právě po ukončení léčby. Proto by bylo dobré Vašeho partnera motivovat, aby si již během léčby toto zařídil. Pokud byste měli zájem o nějaké vhodné kontakty, postačí když napíšete odkud pocházíte a my Vám odborné zařízení můžeme doporučit. Zatím se mějte hezky, ať se vám i partnerovi daří. M.K.