Končím s drogama obklopená feťáky
Natálie
Dobrý den, rozhodla jsem se skončit s drogama. Chci to udělat dokud je čas, protože v tom nejedu zas tak dlouho (asi půl roku). Jenomže asi největším problémem bude prostředí, ve kterém se neustále pohybuju. Téměř všichni moji přátelé, se kterými jsem byla poslední dobou zvyklá trávit svůj čas, berou pervitin. Tak bych chtěla radu nebo spíše zkušenost... Je nereálné, abych sama abstinovala obklopená feťáky nebo se jich musím vzdát a začít si hledat jiné přátele? Bojím se, že třeba vydržím nic si nedat měsíc dva nebo tři, ale pak pod nátlakem okolí povolím. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chválím Vás za včasné rozhodnutí přestat s pervitinem. Každé oddalování tohoto kroku s sebou nese riziko, že přestat s pervitinem bude stále obtížnější a s největší pravděpodobností se dříve či později vyskytnou problémy, které s užíváním pervitinu souvisí. „Skončit s drogama obklopená feťáky“ jistě lze, ale trvale abstinovat nikoliv. Na to abyste trvale abstinovala nestačí pouze přestat brát pervitin a dál žít tak, jako doposud, ale je třeba změnit více věcí ve Vašem životním stylu, který je s užíváním pervitinu spojený. To znamená, že byste se neměla stýkat s drogovými přáteli, neměla byste alespoň zpočátku chodit na místa, která máte s užíváním spojená, pravděpodobně si budete muset najít i jinou formu trávení volného času a zábavu, která nevyžaduje užívání pervitinu. Z Vašeho dotazu je patrné, že na Vás má okolí velký vliv a zcela oprávněně z toho máte obavy. Je zbytečné potýkat se sama s případnými problémy - doporučuji Vám vyhledat zařízení pro uživatele drog (ve větších městech jsou to kontaktní centra) a využít zde v rámci ambulantního kontaktu odborné pomoci. Odborník Vás může nesnadným počátečním obdobím abstinence „provést“, pomůže Vám zmapovat si rizikové situace, které by mohly vést k relapsu a pomůže Vám nalézt způsob, jak se s takovými situacemi vypořádat - i s tím, jak odolat tlaku okolí. Když budete chtít a napíšete mi, kde bydlíte, ráda Vám vyhledám kontakty na vhodná zařízení. Služby v těchto zařízeních jsou bezplatné a mohou být i anonymní. Návštěvou zde se k ničemu nezavazujete – takže se nemusíte ničeho obávat. Doufám, že Vás odpověď neodradí od záměru skončit s drogami – počáteční úsilí, které budete muset vynaložit se Vám v budoucnu jistě mnohokrát vrátí. Mějte se hezky a když budete mít chuť, napište, jak vše zvládáte.