Šalvěj divotvorná a durman
Andy
Dobrý den.Chtěla jsem se zeptat jestli může policie dát nějáký postih za držení šalvěje divotvorné nebo jestli se zákony vztahují pouze na THC??Můžu tuto rostlinku normálně sušit?Můžu ji pěstovat a kolik??Učínky jsou prý u lidí docela různé.Mám pár názorů lidí i srovnání s THC,ale pouze ohledně toho,co se týče stavu,ale ne legálnosti.Nechci porušovat zákony. ještě by mě zajímalo jaký zákon se vztahuje na durman.Jakoby měl by být....a to doufám,že je. Jestli ne je to jaksi divné,protože je to čistá přírodní látka,která se používá k dlouhé změně vědomí (rozmazaný pohled,krátké stráty vědomí,prohlubovní barevného vnímání,halucinace) a to až po dobu tří dnů. Zdá se mi,že lidi co tato jedovatá rostlinka přitahuje jsou zralý na blázinec.Dkážete si představit co to musí udělat s člvěkem po týdnu??Natož pak po měsíci?Já osobně si myslím,že natuto rostlinu žádný zákon není,protože::::Chtěla jsem se jen zeptat co si o tom myslíte vy??Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, ptáte se na "legálnost" šalvěje a durmanu. (Na každou z těchto látek zákon nahlíží jinak, neboť durman navíc obsahuje jed). I když se to na první pohled nezdá, je to poměrně složité a obsáhlé téma. Pokud chcete získat kvalifikovanou a vyčerpávající odpověď, doporučila bych, abyste svůj dotaz zaslala do Právní poradny A.N.O., která se specializuje na bezplatné právní poradenství v oblasti drogové problematiky. Kontakt najdete na těchto stránkách v pravém sloupci. Jinak užití obou látek, a obzvláště toho durmanu, má svá nezanedbatelná rizika. Šalvěj je halucinogen, i když s méně razantním účinkem než např. LSD nebo lysohlávky. Problém je, že u disponovaných jedinců může i jednorázové užití halucinogenu vyvolat nepříjemné a občas i obtížně léčitelné dlouhodobé psychické poruchy a ne vždy to lze předem odhadnout. U durmanu navíc hrozí riziko smrtelného předávkování, přičemž individuální citlivost, co se týče smrtelné dávky, bývá u různá. Více se můžete dočíst např. zde: http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rdat.html http://www.biotox.cz/enpsyro/pj3rsad.html Článek z 21.7.2009 ohledně možnosti vzniku psychózy po užití šalvěje + článek z 24.6.2009 týkající se podm. odsouzení za prodej šalvěje najdete v aktualitách na těchto stránkách zde: http://www.drogovaporadna.cz/aktuality.php?start=36 Jinak v našich zeměpisných podmínkách roste více rostlin, které mají podobně jako durman psychotropní účinky a navíc obsahují jed/jedy. I když z pohledu zákona na ně není nahlíženo jako na běžné tzv. "nelegální drogy", nakládání s nimi může být za určitých podmínek posuzováno jako nakládání s jedy. Takže i nakládání s takovými látkami je z pohledu zákona ošetřeno. Ale vyčerpávající informace v tomto směru vám může dát jen právník se znalostí trestního zákoníku. (Proto ten odkaz na Právní poradnu A.N.O.). Bez ohledu na právní hledisko bych experimenty s rostlinami typu durman ap. výrazně nedoporučovala, rizika pro zdraví (ať psychické či fyzické) jsou značná.