monika s ivanem
Dobrý den. Na úvod bych chtěla pochválit toto sdružení a ocenit pomoc, kterou takto nabízíte např. i lidem, kteří by se zeptat neodvážili. To je možná i můj případ. Sháním odborného psychologického pracovníka, který by mi byl ochoten poskytnout několik sezení. Vím moc dobře, že problematikou kolem drog se zabývá nespočet odborníku, ale mám překážku. Tou je povinnost ohlásit např. trestné záležitosti příslušným orgánům, kdyby jim při sezení byly zděleny.. Nechci nic naznačovat, ale opravdu hlédám nejmožnější východisko, jak z kolotoče svých problému vystoupit dříve, než mé problémy dopadnou na mou rodinu a ohrozí mou budoucnost. Bohužel můj problém se už vleče řadu let, pramení v jiných dalších problémech a v současnosti už opravdu potřebuji celou věc řešit, než bude pozdě. Věřím, že tento dotaz není příliž obvyklý, ale doufám, že mi nějakou radu udělíte. Předem děkuji a přeji hezký den.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče poskytnutí kontaktů na psychologickou pomoc, ráda bych Vám někoho doporučila, ale potřebovala bych především vědět, odkud jste a co řešíte za problémy (aspoň obecně - zda se jedná o drogovou závislost u Vás nebo u někoho z rodiny, případně o jinou záležitost - nemusíte psát podrobnosti). Co se týče povinnosti psychologa hlásit nějaká porušení zákona, o kterých byste mu řekla, tak situace se má následovně: Oznamovací povinnost (tzv. Neoznámení trestného činu - pokud již byl spáchán a tato činnost dále nepokračuje) se vztahuje na situace, kdy se psycholog hodnověrným způsobem dozví o tom, že došlo ke spáchaní některých velmi závažných trestných činů, které jsou přesně vymezeny (napr. o trestny cin vlastizrady, ohrozeni statniho tajemstvi, vrazdy...). Obdobný právní předpis, který se týká mimo jiné i trestné činnosti související s drogami, a to je tzv. Nepřekažení trestného činu, se týká trestných činů, které jsou zrovna páchány nebo které se připravují (kromě trestných činů velezrady, vraždy, týrání, pohlavního zneužívání, loupeže a krádeže ve velkém rozsahu apod. se tento paragraf týká trestných činů nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek) Překazit trestný čin lze jeho včasným oznámením státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu. Ovšem je potřeba mít na paměti, že se to týká pouze informací, které se dotyčný dozví hodnověrným způsobem a nemá pochybnost o jejich pravdivosti. Nevím a nechci po Vás, abyste sem psala, jakého typu jsou Vaše potíže se zákonem, ale nemyslím, že byste měla mít obavu, že by psycholog měl okamžitě informovat policii. Pokud jsou ovšem problémy se zákonem skutečně závažné a obavy z toho, že by zde oznamovací povinnost vznikla, jsou na místě, tak další variantou, která mě napadá, je to, že byste svoji situaci mohla probrat s advokátem (např. v Právní poradně A. N. O., kde se zabývají právními problémy souvisejícími s drogovou oblastí a poskytují právní služby bezplatně). Advokáti mají, co se týče jejich klientů, povinnost zachovat mlčenlivost a oznamovací povinnost se jich netýká. Řada klientů, kteří užívají drogy, se potýká i s právními problémy, a přesto jsou bez obav v kontaktu s pomáhajícími institucemi. Zkuste mi přec jen o sobě napsat něco víc (nenutím vás ale samozřejmě do nějakých přílišných podrobností) a uvidíme, co by se dalo dělat a koho bych Vám případně mohla doporučit, abyste mohla začít potíže řešit.