pomoc pro syna
chery
Dobrý den. Můj skoro devatenáctiletý syn mám problém, který si nepřipouští. Kouří trávu a šňupe pervitin. Dělala jsem mu testy a jsou pozitivní. Jelikož chodí do školy, tak ho nemohu vyhodit ( pokud to bude nezbytné), na léčení ho dát nemohu, jelikož je plnoletý. Před týdnem přišel i o řidičský průkaz, jelikož mu udělali testy s jasným výsledkem. Byla jsem s ním i na psychiatrii. Vše marné. Chová se už podivně- střídání nálady, výhrůžky sebevraždou. Jezdí dále i bez ŘP. Vůbec nevím co s ním. Ve škole je to na vyloučení, protože nechodí. Otevřel si dva studentské účty s kontokorentem atd.. Asi tak jako všichni. Lékař na psychiatrii mi řekl , že pokud toho nenechá, tak ať ho vyhodím ( právně to nemohu), aby si sáhl na dno a buď se v něm něco zlomí nebo ne. Já mám stále pocit, dostat ho někam do léčebny, ale on tam nechce. Jsem bezradná. Doma je depresivní až agresivní. Je nějaká možnost léčby pokud se takto chová, vyhrožuje sebevraždou apod.? Máte nějakou zkušenost, jak mu pomoci co dělat?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, to, co ohledně syna prožíváte, pro Vás musí být velmi vyčerpávající, ale asi Vás zklamu, pokud je syn plnoletý a svéprávný, pak musí opravdu s léčbou souhlasit. Nedobrovolná hospitalizace je možná tehdy, pokud byla nařízena soudem v rámci ochranného léčení, dále není-li možné vzhledem ke zdravotnímu stavu nemocného vyžádat si jeho souhlas a jde o neodkladné výkony nutné k záchraně života či zdraví anebo v případě, že by syn svým chováním ohrožoval sebe či své okolí – pak je nutné zavolat záchrannou službu a dotyčný je poté hospitalizován – ovšem pouze po dobu trvání akutního stavu, takže problém závislosti tato hospitalizace stejně nevyřeší. Léčba závislosti je proces, který vyžaduje od dotyčného aktivní přístup – tedy především velkou motivaci ke změně svého chování a „tvrdou práci“ na změně dosavadního životního stylu, který měl spojen s užíváním drog. Léčba nemotivovaného člověka není příliš efektivní a účinná. K motivaci k léčbě často dojde až pod tlakem velkých problémů, které si dotyčný svým chováním dříve či později přivodí. Důležité tedy je tyto problémy za syna neřešit a nechat na něm zodpovědnost za vše, co udělá – nesplácet za něj dluhy, neomlouvat ho ve škole, finančně ani jinak ho nepodporovat. Tím, že se ho budete snažit uchránit od problémů, situaci nejenom nevyřešíte, ale navíc prodloužíte období, kdy bude moci spokojeně a bezstarostně užívat drogy. Také je důležité v takových situacích synovi, který s Vámi sdílí společnou domácnost a využívá veškerého komfortu, nastavit jasná pravidla toho, jak se má chovat a sankce ke kterým dojde, pokud bude pravidla porušovat, včetně toho, že se syn bude muset začít sám o sebe starat (tuto situaci lze právně ošetřit, často je to potřeba i při hrozící exekuci – pokud byste potřebovala v této věci poradit, můžete využít bezplatných poradenských služeb právní poradny A.N.O. – kontakt naleznete na úvodní stránce této drogové poradny v pravém sloupci). Doporučuji Vám vyhledat ještě jednou odborníka – v zařízení pro uživatele drog (ve větších městech fungují kontaktní centra, pokud budete mít zájem a napíšete mi, kde bydlíte, ráda Vám vyhledám kontakty na tato, případně podobná zřízení) a pokusit se s ním dlouhodoběji pracovat – jistě Vám poradí, jakým způsobem se k synovi chovat, tak abyste mu nechtíc „neumožňovala“ jeho nepřijatelné chování a abyste ho motivovala ke spolupráci a k léčbě. Přeji Vám, abyste brzy našla způsob, jak tuto obtížnou situaci řešit. Mějte se hezky. P.S: Upozorněte syna, že pokud řídí bez řidičského průkazu a současně mu byl vysloven zákaz řízení, může být obviněn z trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí.