Kamarádka
Máma
Kamarádka mé dcery začala užívat pervitin,svěřila se,ale nemá potřebu s tím skončit,je jí příjemně a má radost,že se může bavit. Přečetla jsem si vše o projevech a účincích této látky a popis jejího chování se plně shoduje. Spolužáci by jí rádi pomohli,ale samozřejmě nevědí,jakým způsobem. Ostýchají se zavolat rodičům,ale bojí se čekat. Můžete poradit,zda je možné pomoci této dívce již v době,kdy o tuto pomoc nestojí,dříve,než drogu užije intravenózně? Domluva je bez odezvy. V obecném povědomí je fyzická nezávislost na této droze,což samozřejmě podporuje její aktivní užívání. Pokud to je možné,přidejte návod pro takové kamarády,kterým záleží na těch druhých,ať se nebojí udělat první krok pro jejich záchranu.

Odpověděl:
Dobrý den, posílám vám telefon na Kontaktní centrum ve městě, které uvádíte ve skryté poznámce, kde se vaše dcera s přáteli mohou poradit o dalších krocích. Telefon: 573 336 569; 737 929 332 Sama asi tušíte, že nejdůležitějším předpokladem k abstinenci je především motivace toho, kdo ať už drogy nebo alkohol užívá. V případě, že dotyčný nemá zájem cokoli měnit a svoji situaci nevnímá jako problémovou, je těžké mu nabízet pomoc, nelze totiž někomu pomáhat proti jeho vůli. Zřejmě by bylo nejlepší, kdyby se vaše dcera (nebo přátelé) dotyčné poradili na výše uvedeném telefonním čísle, případně tam zašli i osobně a probrali své možnosti, jak kamarádku motivovat ke změně a případnému vyhledání odborné pomoci. Je jistě chválihodné, že jim osud kamarádky není lhostejný a její užívání pervitinu vnímají jako velký problém, nicméně se může stát i to, že kamarádka navzdory snahám okolí bude v užívání pervitinu pokračovat. I když to může být pro její přátele bolestné, za její rozhodnutí nenesou zodpovědnost.