přestat kouřit
michal
Dobrý den, prosím o radu co dělat, když chci přestat kouřit. Televize je vždy chytrá , reklamy radí spousty přípravků, ale nic pořádně účinného. Zajímalo by mě, jak se chovat při přestávání kouření, co jíst (jakou zeleninu, ovoce). Je mi 25, kouřím cca 20-30 cigaret denně již asi 7 let. děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, přestat kouřit je jistě dobré rozhodnutí – není třeba připomínat, že tak intenzivní kouření, jaké popisujete, by časem nemuselo zůstat bez zdravotních následků. Překonat fyzickou i psychickou závislost na nikotinu není snadné, nelze se spoléhat na to, že ji za Vás vyřeší nějaké přípravky – ty Vám mohou účinně pomoci od abstinenčních příznaků, to ostatní je pouze na Vás. Pokud přestáváte kouřit, pak je dobré řídit se těmito návody – 1. Ujasněte si, proč chcete přestat. 2. Stanovte si den D a přijměte představu, že tento den se probudíte jako nekuřák a už nikdy v životě si nezapálíte. Vnímejte to nikoliv útrpně, ale naopak se radujte, že se vám podařilo, co jste chtěli - stát se nekuřákem! 3. Jste-li závislí na nikotinu, začněte po poradě s lékařem užívat léky, které zmírní vaše abstinenční příznaky. 4. Sportujte. 5. Pijte hodně tekutin, vyhýbejte se kávě, alkoholu a slazeným nápojům. 6. Jezte lehká jídla, hodně zeleniny, ovoce a ryb, omezte cukry a tuky. 7. Požádejte o podporu v nekouření svoji rodinu, přátele, spolupracovníky. 8. Připravte si dopředu náhradní řešení svých typicky kuřáckých situací. 9. Poučte se z vlastních předchozích neúspěchů - jak příště ve stejné situaci cigaretě odoláte? 10. Za každý den bez cigarety se odměňte drobnou radostí. 11. Pamatujte, že na 99% vás i jediná cigareta vrátí ke kouření, a to v jakkoli vzdálené budoucnosti. Tyto informace jsem převzala z rubriky O drogách (Legální látky – Tabák) na stránkách této drogové poradny, zde si také můžete přečíst k tomuto tématu podrobnější informace. Další informace můžete čerpat z www.dokurte.cz nebo www.prestantekourit.cz . Se svými dotazy se můžete obrátit na telefonní Linku pro odvykání kouření (844 600 500 – každý všední den od 12 – 20.00 hod.). Pokud by se Vám opakovaně nedařilo přestat, je dobré využít odborné pomoci v Centrech léčby závislosti na tabáku nebo v Poradnách pro odvykání kouření (kontakty naleznete na http://www.dokurte.cz/?stranka=poradny&typ=clanky). Přeji Vám mnoho úspěchů. Mějte se hezky.