pervitin
pajule
Dobry den, nevim si rady se s svym pritelem(23). Me je 22. Chodili jsme spolu 3 roky ale posledni rok naseho vztahu jsem zjistila, ze bere pervitin (snupe).Zacal se totiz ke me chovat jinak nez predtim.(jeho zajem o me zacal hodne kolisat) Kdyz mel drogu, me nepotreboval) Jezdila jsem na internat, nevidela jsem ho kazdy den, proto mi jeho chovani neprislo divne hned. Ze zacatku jsem tomu nechtela verit, on mi to porad zapiral. Tak jsem se rozhodla udelat mu test, kdyz jsem mela podezreni, ze si dal. K memu udivu si ho udelal dobrovolne a vse se potvrdilo. Jeho prvni reakce byl - utek. Rozhodla jsem se, ze mu chci pomoct, ze ho neopustim. Jenze vse je tezsi nez jsem si myslela. On je strasne hodny, sikovny kluk ale jen kdyby nebylo toho pervitinu. V teto dobe neni vubec problem tuto latku sehnat. U nas ve meste to snad bere kazdy druhy mlady kluk. Meli jsme o pervitinu hodinove rozhovory, vzdy kdyz porusil slib a dal si znovu. Rekl, ze me miluje a ze prestane. Jenze vse se tahlo rok a ja uz jsem to psychicky nevydrzela. Rozesli jsme se on se ode me odstehoval a ja jsem zustala sama. Z prvu to bylo hodne tezke, ale zjistila jsem ze je mi vlastne bez nej psychicky lepe. Nase cesty se obcas zpojovaly a ja jsem vedela ze s previtinem stale pokracuje. Vedela jsem, ze ho mam porad moc rada, ale nechtela jsem s nim byt i kdyz mi opet sliboval, ze prestane, ze se mnou to urcite dokaze. Ja jsem ho domitla. Po novem roce mu ale zemrel tatka, on ho nasel mrtveho v byte a jeho psychika se samozrejme jeste zhorsila. Dochazela jsem za nim, psychicky mu pomahala a tak jsme se opet sblizili. Domluvili jsme se, ze nebudeme obnovovat nas vztah, ze se budeme jen obcas stykat a ja mu budu pomahat prestat brat pervitin. Vypadalo to ze je vse na dobre ceste, vydrzel 14 dni (pomaha mu marihuana), ale mam spousty kamaradu, co berou pervitin a tak neni snad ani mozne ho ubranit styku s drogou. Vim, ze on sam chce prestat, bojuje, snazi se, vyhyba se kamaradum, ale to tak porad nejde. Vydrzel necely mesic a dal si znova... JA nevim jak dal. Mam byt pri nem? Pomahat mu? Ted se budu stehovat do noveho bytu, do noveho mesta a nevim jestli ho mam vzit sebou a riskovat tim to, ze budu zase s nervama v haji. Nejsem na to dost silna, ale chci mu pomoct. Nevim jak. Tvrdi, ze zavisly neni, ale to si asi jen mysli. Ma se jit lecit? Dekuji za odpoved

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je hezké, že chcete příteli pomoct, ale z dotazu je patrné, že za něj přebíráte více zodpovědnosti než byste měla. Vaše podpora přítele je jistě velmi důležitá, ale pomoc přestat brát pervitin byste měla nechat na odborníkovi, který má v tomto ohledu četné dovednosti a zkušenosti. Stejně tak nebude efektivní, pokud Vy budete bránit přítele před stykem s drogou a před drogovými kamarády – přítel sám musí chtít a sám se ubránit – dokonce je to základní podmínka toho, aby dosáhl trvalé abstinence. Také užívání marihuany (stejně jako např. alkoholu) není ta pravá cesta k úspěšné abstinenci. Pokud přítel chce přestat užívat pervitin a opakovaně se mu to nedaří, pak je třeba, aby vyhledal odborné zařízení, které se zabývá drogovou problematikou (např. kontaktní centrum) a poradil se zde o vhodném léčebném programu (takto přes internet neodhadnu, zda by pro něj byla vhodnější ambulantní či pobytová forma léčby). V této chvíli tedy můžete příteli pomoct tím, že se ho budete snažit motivovat k návštěvě tohoto zařízení a k léčbě – a není důležité, zda se u přítele jedná o závislost či nikoliv. Než se rozhodnete k nějakému vstřícnému postoji vůči příteli (podporu a pomoc příteli byste měla nabídnout pouze za určitých podmínek - např. pouze pokud bude v kontaktu s léčebným zařízením), měla byste se také Vy poradit v tomto zařízení o konkrétním postupu a o tom, jak nejlépe přítele k léčbě motivovat. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení, napište, kde bydlíte, případně, kde budete bydlet a já Vám ráda kontakty vyhledám. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky. P.S.: Při pomáhání příteli myslete i na sebe - určete si hranice svého pomáhání – za život přítele ani za jeho užívání pervitinu nejste zodpovědná, je také třeba myslet na to, že vztah s člověkem, který užívá drogy, je pro Vás ohrožující.