Závislá v těhotenství
queen
Je mi 31let a 15roků beru každý den pervitin nitrožilně.Teď jsem v 18týdnu těhotenství.Chci se zeptat na rizika porodu i během něho? Známá u porodu zemřela a do dnes nevíme proč? Mám ještě hepatit.C. Dítě moc chci,ale vím,že jsem opravdu závislá a léčení u mě nejde.Nikdo to totiž neví.Bojuji sama se sebou a nejsem si jista zda to dokážu-přestat.Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče porodu, nedokážu posoudit, co mělo vliv na úmrtí Vaší známé v průběhu porodu (nepíšete ani, zda dotyčná užívala drogy nebo ne, zda rodila doma či v porodnici, zda byl porod přirozenou cestou nebo císařským řezem, zda měla nějaké komplikace v těhotenství...), mohlo dojít k řadě komplikací, i když nutno říct, že v současnosti je úmrtí ženy při porodu naprosto výjimečné. Informace o průběhu těhotenství a porodu a možných potížích a komplikacích můžete najít např. na www.porodnice.cz. Co se týče Vaší situace - píšete, že jste v 18 týdnu těhotenství, nepíšete bohužel, zda jste někde v péči gynekologa (zda docházíte do prenatální poradny), zda o Vašem problému lékař ví... Sama přiznáváte, že jste závislá. Tvrdíte, že do léčby jít nemůžete, protože to o Vás nikdo neví... Pokud berete 15 let, tak si nedokážu moc představit, že by o Vašem problému skutečně nikdo nevěděl. Navíc nevím, před kým byste se v současné době měla pokoušet závislost utajit a nejít do léčby, když jde o Vás i Vaše dítě. Nedokážete si představit, že by se Vám podařilo přestat. To je asi po 15 letech srozumitelné a pochopitelné, že to takhle cítíte. Pokud byste se rozhodla abstinovat, určitě to nebude jednoduché. Na druhou stranu - dokážete si představit, jak se budete starat o malé miminko a vychovávat dítě, pokud budete dál brát pervitin nitrožilně každý den? Ono to není jednoduché, ani když člověk drogy nebere... a ve Vaší situaci je dost velké riziko, že se Vám to nepodaří zvládnout. Pokud budete brát denně pervitin, tak těžko přesvědčíte úřady v případě nějakých nesnází, že mají nechat dítě ve Vaší péči... a hrozí, že miminko poputuje do kojeneckého ústavu. Nevím, jestli byste chtěla, aby Vaše dítě mělo podobný životní start. Rozhodnutí, zda budete brát pervitin dál nebo se s tím pokusíte něco dělat, je na Vás. Je na místě ovšem vědět, že tím ohrožujete dítě i teď, před narozením, a že mu nepřipravujete vůbec dobré podmínky do budoucího života. Pokud se rozhodnete, že budete brát dál, je nutné počítat se všemi důsledky, včetně toho, že Vám dítě mohou z péče odebrat. V tuhle chvíli bych považovala za nejrozumnější, pokud byste se obrátila někam pro odbornou pomoc. Existuje řada služeb, které se zaměřují na uživatelky drog - těhotné a matky s dětmi. Existuje i terapeutická komunita o. s. SANANIM Karlov (dlouhodobá léčba), kde je možné absolvovat léčbu a zároveň mít dítě u sebe. Byla by to možnost pro Vás po porodu. V Praze existují i dvě ambulantní léčebná centra pro těhotné/matky s dětmi. To se týče léčby závislosti. Další věcí je, abyste byla v kontaktu i s gynekologicko-porodnickým pracovištěm - v Praze v FN Motol se specializují mimo jiné i na těhotné uživatelky drog. Nevím bohužel, odkud jste a zda je pro Vás Praha dostupná. Napište mi, ze kterého jste regionu a já bych Vám poslala buď konkrétní kontakty na ta pražská zařízení, případně bych Vám dohledala nějaké vhodné kontakty ve Vašem regionu. Zatím držím palce.