Pervitin
Pavel
Dobrý den je mi 18 let a chtěl jsem se zeptat na pár věcí ohledně závislosti a užívání pervitinu. 1, Je možné po ročním užívání téhle drogy (cca 1-2 týdně) odvyknout si bez odborné pomoci? Vím, že závislost je u každého jedince jiná, proto mi stačí obecná odpověď (tím myslím spíše ano či ne) 2, Na internetu, v médiích, na nástěnkách apod. je napsaná doba účinku drogy 2-8 hodin. Z vlastní zkušenosti vím že , ,stav´´ je mnohem delší. Jsou tyto čísla myšlena jinak, než je chápu já? 3, Všude se píše, že užívání pervitinu injekční stříkačkou je špatné, nýbrž tato droga k tomu není určena. Je to pravda? Já osobně jsem odpůrce tohoto užívání, jelikož mám panický strach z jehel apod.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, 1.Vzhledem k tomu, že na pervitinu nevzniká fyzická závislost, která se při odvykání projevuje nebezpečnými abstinenčními příznaky, je možné „odvyknout si“ bez odborné pomoci. Ovšem je rozdíl mezi odvyknutím si organismu na příjem pervitinu a mezi trvalou abstinencí. Zatímco vyčištění těla od drogy je otázkou maximálně týdnů, překonání psychické závislosti (která se týká právě pervitinu) je mnohem dlouhodobější a náročnější proces. Pomoc odborníka může celý proces urychlit, usnadnit a vybavit Vás dovednostmi, které Vám pomohou trvale abstinovat (např. zmapování spouštěčů, neboli rizikových situací, které mohou vést k relapsu). 2. Nevím, z jakých konkrétních zdrojů jste tuto informaci čerpal, ale na stránkách této drogové poradny, v rubrice O drogách (Stimulační látky – Pervitin) je uvedeno, že hlavní příznaky intoxikace zmizí za 8 - 24 hodin.O pervitinu si zde můžete přečíst i řadu dalších informací. 3. Injekční užívání (jakékoliv drogy, nejenom pervitinu) je velmi nebezpečné, neboť hrozí riziko nákazy infekčními nemocemi – především viru hepatitidy C a viru HIV/AIDS. Mezi další rizika patří špatná aplikace – především záměna tepny za žílu a nebezpečí vykrvácení nebo vznik abscesů (zánět v místě vpichu). Pokud jsem to dobře pochopila, uvažujete o tom, že s užíváním pervitinu přestanete. Pokud tomu tak je, doporučuji Vám nespoléhat se pouze sám na sebe a odbornou pomoc ve formě alespoň ambulantní podpory vyhledat - ambulantní léčba nevyžaduje nepřítomnost v práci či ve škole a minimálně zasáhne do plnění Vašich denních povinností. Ambulantní léčbu nabízí zařízení pro uživatele drog (většinou jsou to kontaktní centra) - služby zde jsou nezávazné, bezplatné a mohou být i anonymní. Pokud budete mít zájem o kontakty na vhodná zařízení ve Vašem regionu, napište, kde bydlíte a já Vám je ráda vyhledám. Přeji Vám hodně štěstí, mějte se hezky. P.S.: Ke skryté poznámce – to, že Vás samotného nenapadne vyrazit ven a jít si koupit pervitin je velmi dobře – a nezáleží na tom, zda je důvodem slabá či silná osobnost nebo se jedná o jiné důvody.