Mylullaby
Dobrý den, ráda bych se zeptala na závislost na lécích. Uvědomuji si závislost na léku stilnox (asi 6let, denně jeden prášek na spaní, bez něj nelze spát vůbec) + frontin (asi 2a půl roku, první rok 3x denně 0,5mg, rozděleně během dne, poslední zhruba půl rok už 4x denně po 0,5mg). Důvodem počátku braní byl a je velký stres při podnikání, nejdříve stačil onen stilnox, při nespavosti (který však zdaleka dnes nepomáhá jako dřív) a později jsem přidala onen frontin, proti potlačení úzkosti přes den, potřebovala jsem duševní klid pro práci, který mi frontin přinesl, přináší... Nepředepisuje mi, pochopitelně, ani jeden lék lékař, vše je získáno jinou cestou. Je mi 34 let, uvědomuji si velice dobře, že dělám špatně, ráda bych se zbavila obou léků, ale zjistila jsem, že to opravdu nejde... při vysazení všeho jsem po třech dnech naprosto roztřesena, neschopna jít ani do práce, nevyspaná, s bolestmi hlavy, třesotem rukou... rezignovala. Pokud toto vše beru v množství, které jsem popsala, funguji normálně a okolí nic neví... Já sama však vím, že stále podvědomě myslím na to, že např. za hodinu bych si už asi tak měla vzít prášek... Velice mě to trápí. Nemám dosud děti, plánuji však během dvou tří let jedno, a je mi jasné, že za této situace by to rozhodně nebylo dobré. Zároveň však žiju velice zdravě, jsem ve velice dobré fyzické kondici, každý den cvičím, jsem velmi štíhlá, zdravě se stravuji, dodržuji pitný režim... k závislosti mě přivedla má snaha o perfekcionalismus, ať v onom podnikání či celkové v osobním životě. Zvládám mnoho věcí, a téměř neumím odpočívat... Vše toto si uvědomuji, ale zároveň nejsem schopna polevit, aniž bych následně nebyla "rozhozena", že něco není ok. Poradíte mi, jakým způsobem vše řešit? Velmi ráda bych vše zvládla sama, bez lékaře, psychiatra... Je závislost - tak jak jsem ji popsala, vážná hodně či méně? Je možné ji zvládnout bez pomoci lékaře? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, můžete zkusit léky vysazovat postupně, dávky redukovat cca o 50% každý týden. Pro zmírnění nervozity a nespavosti se doporučuje průběžně po celý den popíjet meduňkový čaj. Vysazení zejména toho frontinu, který patří do skupiny benzodiazepinů (účinná látka alprazolam), nemusí být úplně snadné. Vzniká na něj jak fyzická, tak psychická závislost a je dobré postup vysazování konzultovat průběžně s lékařem dle aktuálního stavu. (Vzhledem k délce vašeho užívání, postupnému zvyšování dávek, byť nijak dramaticky vysokých, a dalším příznakům se již o závislost nepochybně jednat bude). Nicméně se obávám, že i kdyby se vám nakonec povedlo vysadit, bude pro vás do budoucna udržení abstinence velkým bojem. Určitě by to chtělo spojit s nějakou psychoterapií zaměřenou na změnu vnímání sama sebe a nároků na sebe samotnou (vámi uváděný perfekcionalismus), na změnu životního stylu a priorit. I když píšete, že byste vše chtěla zvládnout sama, na vašem místě bych preferovala vyhledání odborné pomoci. Šance na celkové zvládnutí problému tak budou mnohem vyšší. Pokud je pro vás Praha dostupná, doporučuji obrátit se na Specializované ambulantní služby CADAS, Spálená 12, 110 00 Praha 1, Telefon: +420 222 924 245, Email: cadas@sananim.cz, MUDr. Minařík Jakub. Tato psychiatrická ambulance se specializuje na závislosti a psychické problémy s nimi spojené a poskytuje také psychoterapeutické služby. Tak to ještě promyslete, jestli by nestálo za to, nechat si s tím vysazováním pomoci. Pokud je pro vás Praha daleko, dejte vědět větší města, která máte poblíž, můžeme zkusit vhodný kontakt u vás vyhledat. Jinak další informace o benzodiazepinech najdete na těchto stránkách zde: http://www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=6 http://www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=55 Držím palce, ať to všechno zvládnete a nakonec jste v životě spokojená.