kam se obrátit
simona
dobrý den,mám problém se svojí dospělou dcerou-26let.Má velký problém s alkoholem-nepije denně,ale pokud pije,je to téměř do "bezvědomí",každopádně prostě pije a nepřestává,někdy pak bývá agresivní,někdy plačtivá.....Byla vdaná a její partner rád zašel do restaurace,ona chodila s ním....ale jeho vina to asi nebude,já má dojem,že ona si tím řeší své osobní problémy.Pokud je střízlivá,odmítá o svém problému mluvit,myslím,že se stydí.Také vím,že nechce abych se cokoliv dozvěděla.Před cca 2lety byla asi dvakrát u psycholožky,ale pak tam už nechtěla.Bohužel.Působí na lidi ve stavu každodenním velice příjemně a odmítá připustit,že se něco děje.Nevím co dál,nechce pomoci,nechce nic slyšet.....

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, že máte o dceru obavy, ale jak jsem pochopila, Vaše dcera je plnoletá, žije sama (není, předpokládám, na Vás existenčně závislá) a je ve fázi, kdy si své problémy nechce připustit a tím pádem je ani řešit – a to jsou všechno skutečnosti, které znemožňují Vaši snahu o účinnou pomoc. Pomáhat člověku, který o pomoc nestojí není dost dobře možné. Dejte dceři najevo, že Vám na ni záleží a pokud bude potřebovat, může s Vaší pomocí (samozřejmě za určitých podmínek) počítat. V této chvíli je důležité v rámci možností s dcerou udržet fungující vztah – tedy vztah, který pomůže dceři překonat ostych a požádat o pomoc, až se dostane do situace, kdy ji bude skutečně potřebovat. Řešení situace naopak v této chvíli nepomůže nátlak, výčitky, citové vydírání, konfrontace ale ani přebírání zodpovědnosti za problémy, které si dcera svým chováním způsobila (placení dluhů, finanční a materiální podpora, apod.). I když dcera zatím, jak vyplývá z Vašeho dotazu, nechce vyhledat odbornou pomoc, můžete tak učinit Vy – odborník by Vám mohl poradit, jakým způsobem se k dceři chovat, případně jak jí motivovat ke spolupráci, osobní kontakt s psychologem či psychoterapeutem by pro Vás mohl být v této nelehké situaci také tolik potřebnou psychickou podporou. Pokud mi napíšete, kde bydlíte, ráda Vám kontakty na odborníky ve Vašem regionu vyhledám. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky.